Tritonia täytti 10 vuotta

Viiden vaasalaisen korkeakoulun yhteinen tiedekirjasto Tritonia täytti elokuussa 10 vuotta. Tasavuosia juhlistettiin Vaasan yliopiston kampuksella torstaina 22.9. Juhlan ohjelmaan kuului seminaari, jonka teemoina olivat kirjastopalveluiden ja opetuksen tulevaisuus. Seminaarin yhteydessä julkaistiin Tritonian toimintaan liittyvä juhlakirja sekä avattiin juhlanäyttely, johon on koottu Vaasan korkeakoulujen professoreiden ja yliopettajien suosikkikirjoja ja laadittu niihin liittyviä kirjanmerkkejä.

Tiedekirjaston palvelut kehittyvät tietovälineiden mukana

Kymmenvuotiaan Tritonian kirjastonjohtaja Vuokko Palosen mukaan kirjasto aikoo kehittää erityisesti informaatiolukutaidon opetusta sekä digitaalisten tietoaineistojen saatavuutta.

- Yliopistokirjastoissa keskeisin kehittämiskohde ovat tällä hetkellä tutkijoille tarjottavat palvelut, Palonen kertoo. - Tritonian tavoitteena on laajentaa opiskelijoiden informaatiolukutaidon opetusta ja opettajien mediapalveluita ”tutkimuslaituriksi” ja edistää luovan työn lukutaitoa.

- Tietoaineistot siirtyvät yhä enemmän digitaalisiksi ja niiden saatavuus perustuu joko käyttölisensseihin tai open access -julkaisemiseen. Kun Tritonian tyyppiset monen organisaation yhteiset kirjastot ovat jo yleistyneet, on välttämätöntä selvittää uusia toimintamalleja lisenssien hallintaan. Tietovälineet monipuolistuvat jatkuvasti. Lähivuosina Tritonia panostaa mm. kirjastopalveluiden entistä parempaan saatavuuteen mobiililaitteiden avulla.