Tohtoriohjelmaan ennätysmäärä hakijoita

Image
Vaasan yliopiston tohtoriohjelmaan oli ennätysmäärä hakijoita. Helmikuun kestäneessä haussa tutkijakoulutuksesta oli kiinnostunut 161 hakijaa. Hakijamäärä kasvoi syksyn hausta 27 prosenttia.

Vaasan yliopiston tutkijakoulu on kasvattanut suosiotaan jatkuvasti ja sen kansainvälinen tunnettuus on edelleen nousussa. Hakijoista suurin osa on kansainvälisiä. Eniten hakijoita on Iranista, Suomesta, Pakistanista, Nigeriasta, Bangladeshista ja Intiasta.

Rehtori Minna Martikainen iloitsee hakijamäärän kasvusta.

– Yliopisto kehittää jatkuvasti tutkijakoulutusta, ja se näkyy hakijamäärässä. Tohtoriohjelman sisältöjä ja rakenteita on uudistettu. Tavoitteena on korkeatasoinen, monialainen ja kansainvälinen tutkijakoulutus.

Tutkijakoulun suosioon vaikuttaa myös valmistuvien tohtoreiden hyvä työllistyminen.

– Viime vuosina tehtyjen kyselyiden perusteella meiltä valmistuneet tohtorit työllistyvät todella hyvin akateemisten tehtävien lisäksi myös yrityksiin tai julkiselle sektorille erilaisiin johto- ja kehittämistehtäviin.

Mielenkiintoinen avaus Vaasan yliopistossa on ollut väitöskirjatutkijoiden palkkapaikkojen avaaminen tohtoriopintohaun yhteydessä. Kevään haun aikana väitöskirjatutkijan paikkoja oli avoinna useampi.

– Tässä on hyvä mahdollisuus saada väitöstutkimukselle rahoitus ja samalla myös työpaikka yliopistolta.

Vaasan yliopiston tohtorikoulutusta uudistettiin viime vuonna. Uudessa ohjelmassa on kolme eri tieteenalaa ja 22 tutkimusalaa. Hakuvaiheessa haetaan yhteen yhteiseen tohtoriohjelmaan, mutta tutkimusala valitaan oman tieteenalan mukaisesti. Vaasan yliopistosta voi valmistua hallintotieteiden, kauppatieteiden, tekniikan tai filosofian tohtoriksi.

Tohtoriohjelman kevään haun valinnat tehdään kesäkuun alussa. Tohtoriohjelmaan hakeudutaan kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Vuoden 2023 seuraava haku on syksyllä 15.8.–15.9.