Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala vieraili Vaasan yliopistossa

Image
Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala vieraili Vaasan yliopistossa maanantaina 5.2.2024. Ministeri Multalan vastaanottivat Vaasan yliopiston rehtori Minna Martikainen, Vaasan yliopiston hallituksen puheenjohtaja Mari Kiviniemi ja varapuheenjohtaja Juha Kytölä, Vaasan ammattikorkeakoulun va. rehtori ja toimitusjohtaja Ville Isoherranen, Vaasan yliopiston energiatekniikan professori Maciej Mikulski, kansanedustajat Joakim Strand ja Mikko Ollikainen sekä Ilkka-Pohjalaisen päätoimittaja Markku Mantila.

Vierailulla ministerille esiteltiin Vaasan yliopiston ja Vaasan ammattikorkeakoulun toimintaa. Keskustelun aiheina oli muun muassa Vaasan yliopiston uusi strategia, tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta, EnergyVaasa ja alueen korkeakoulujen ja yritysten välinen tiivis yhteistyö sekä vahvistuva kansainvälistyminen.

– Uuden strategian myötä tavoitteenamme on olla vahva kansainvälinen yliopisto, joka on keskiössä ratkaisemassa energiamurroksen toteutumista ja hiilineutraaliin yhteiskuntaan siirtymistä. Kestävän liiketalouden, tekniikan ja yhteiskuntatieteiden aloilla tuomme lisäarvoa Suomelle. Vahvuuksiamme on sijaintimme Pohjois-Euroopan suurimmassa energia- ja ympäristöalan yritysklusterissa. Tavoittelemme lisääntyvää ja laajempaa yritysten kanssa tehtävää tutkimus- ja koulutusyhteistyötä. Haluamme taata osaajien integroitumisen yrityselämään jo opiskeluvaiheessa, jotta voimme edistää kestävää hyvinvointia ja Suomen kilpailukykyä maailmalla, rehtori Martikainen kertoi.

Image
Ministeri Multala pääsi tutustumaan Technobothniassa muun muassa 3D-tulostukseen. Kuvassa Minna Martikainen, Mari Kiviniemi ja Sari Multala.

Vierailu sisälsi myös kierroksen kolmen korkeakoulun yhteisessä opetus- ja tutkimuslaboratorio Technobothniassa. Noin 2 400 opiskelijan käytössä olevissa tiloissa järjestetään opetusta ja tilat toimivat myös alustana tiiviille tutkimus- ja kehitysyhteistyölle alueen yritysten kanssa. Laboratoriot ovat tekniikan opiskelijoille hyvä, autenttinen oppimisympäristö, jossa tehdään myös korkealaatuista tutkimusta.

– Vaasassa alueen yliopistot ja korkeakoulut tekevät keskenään hienoa yhteistyötä ja yrityselämä on vahvasti mukana sekä koulutus- että tutkimuspuolella. Se on todella hienoa, sillä Suomen kannattaa sekä maana että alueellisesti hyödyntää yhteisiä resursseja yhteiseen hyvään, ministeri Multala kommentoi vierailun päätteeksi.