Tekniikan alan yhteistyöyliopisto FITech kehittää yliopistokoulutusta elinkeinoelämän kanssa

Viime syksynä käynnistetty yhteistyöyliopisto FITech (Finnish Institute of Technology) on seitsemän tekniikan alan yliopiston yhteinen verkosto. FITech yhdistää osaajat ja työvoimaa tarvitsevat kasvualojen yritykset. Tarkoituksena on tukea Lounais-Suomen talouskasvua kouluttamalla diplomi-insinöörejä alueelle ja myöhemmin myös muualle Suomeen.

FITechissä tehdään ja suunnitellaan uusia kursseja jatkuvasti yritysten tarpeiden mukaan. Lisäksi tekniikan opiskelijoita eri puolilta Suomea kannustetaan tekemään diplomitöitä Lounais-Suomeen. Vaasan yliopisto tarjoaa FITech-Turussa laivakoneistopainotteisen energiatekniikan sivuaineen.

FITech-opiskelu poikkeaa normaaleista DI-opinnoista. Opiskelu tapahtuu pääasiassa etänä. FITechissä opiskelijat kirjautuvat sisälle johonkin hankkeessa mukana olevista seitsemästä yliopistosta, mutta voivat valita kursseja myös muista.

Tällä hetkellä FITechissä on meneillään kaksi diplomi-insinööriohjelmaa, joissa on 80 opiskelijaa. Ensi syksynä käynnistyy viisi uutta DI-ohjelmaa sekä 15 eri tekniikan alan sivuainekokonaisuutta.

Kesällä 2018 järjestetään Turussa kesäkoulu FITech Summer Boost, joka kokoaa yhteen laivanrakennuksen, tekniikan ja kauppatieteiden opiskelijoita ongelmalähtöiseen oppimiseen suunnittelemaan autonomista laivaa. Vaasan yliopiston opiskelijat voivat hakea Summer Boostiin 9.4. mennessä. Katso lisätietoja (pdf).

Lisätietoja:
FITechin johtokunnan puheenjohtaja, vararehtori Eero Eloranta, Aalto-yliopisto, p. 050 432 3411
FITech-Turun johtoryhmän puheenjohtaja, hallituksen pj. Olli Manner, Elomatic, p. 040 052 4843

FITech (Finnish Institute of Technology) on tekniikan alan yliopistojen muodostama verkosto, joka aloitti toimintansa vuonna 2017. Sen tavoitteena on ohjata tekniikan alan osaajia Suomen kasvualoille. Yhteistyöyliopistoon kuuluvat Aalto-yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi. FITechin perustajajäseniä ovat lisäksi Teknologiateollisuus ry ja Tekniikan akateemiset ry.