Tekniikan alalle sukupuolesta riippumatta – tyttöjen päivän teknologiatapahtuma toi kampukselle 400 koululaista

Image
Suuntaa tekniikan alalle! -tapahtuma toi kansainvälisenä tyttöjen päivänä 11. lokakuuta 400 koululaista Vaasan yliopiston kampukselle tutustumaan tekniikan ja teknologian aloihin.

LUMA-keskus Pohjanmaan ja teknologiayritysten järjestämissä työpajoissa koululaiset tutustuivat hauskoilla tavoilla muun muassa koodaamiseen ja tekniikan alan urapolkuihin. Tapahtumassa olivat mukana Westenergy, Wärtsilä, ABB, Hitachi Energy, Energy Vaasa, VASEK sekä Soroptimist International -järjestö.

– Työelämä on suhtautunut tähän hyvin kiinnostuneesti. Yritykset ovat iloisia, että yhteistyötä voidaan tehdä myös yläkoulujen ja alakoulujen kanssa, iloitsee LUMA-kouluttaja Kukka-Maaria Kallio.

Tukea sukupuolistereotypioiden purkamiseen

Tekniikan ja teknologian alan asiantuntijoista vain 20 prosenttia on naisia, ja yritykset haluavat työllistää entistä monimuotoisempia tiimejä. Suomalaistytöt kiinnostuvat luonnontieteistä noin 11-vuotiaina, mutta kiinnostus romahtaa yläkouluiässä. Tapahtuma olikin suunnattu neljäs- ja seitsemäsluokkalaisille.

– On tärkeää luoda lapsille ja nuorille kannustavia kokemuksia ja minäpystyvyyden tunnetta jo tässä iässä, jotta he näkevät luonnontieteet tulevaisuutensa vaihtoehtona. Hoksauttaminen lähtee ihan arjen asioista. Esimerkiksi jos lapsi tekee slimeä, nähdäänkö se esitieteellisenä materiaalien tutkimisena vai glitter-hömpötyksenä, Kallio taustoittaa.

Suomessa on Euroopan sukupuolittuneimmat koulutusalavalinnat, joihin vaikuttavat paljon kotona ja koulussa saadut mallit. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan vain 35 % tekniikan alalla työskentelevistä naisista oli saanut lähipiiriltä kannustusta alalle kouluttautumiseen ja vain 10 % kertoi saaneensa sitä opolta tai opettajiltaan.

– Koulu on instituutiona perinteinen ja naisvaltainen. Opetusalalla ei tietoisesti haluta lisätä segregaatiota, mutta me ihmiset puhumme niistä asioista, jotka ovat itsellemme tuttuja. Tarjoammekin kouluille, opettajille ja opoille tukea siihen, miten innostaa sekä tyttöjä että poikia tekniikan ja teknologian alalle, Kallio kertoo.

LUMA-keskus Pohjanmaa järjestää muun muassa opettajien täydennyskoulutusta, kouluvierailuja sekä lasten ja nuorten tiedekerhoja.