Tehokkaampaa tutkimusta uudella reaaliaikasimulaattorilla

Vaasan yliopisto on tehnyt sähköverkkosimulointeja jo 20 vuotta, mutta jatkossa simuloinnissa päästään aivan uudelle tasolle. Niitä voidaan tehdä reaaliajassa yliopiston hankkiman uuden reaaliaikasimulaattorin avulla.
Uusi laitteisto on jo saatu Vaasan yliopistolle Technobothniaan. Käyttökoulusta sähkötekniikan tutkijoille antoi OPAL-RT:n Thierry Caldairou.
Laitteen testaaminen simuloidussa reaaliaikaisessa toimintaympäristössä on edullisempaa ja tehokkaampaa kuin oikeassa verkossa testaaminen.

– Voimme kytkeä simuloituihin sähköverkkomalleihin oikeita laitteita, joiden toimintaa haluamme tutkia ja voimme liittää malliin tietoa, joka tulee reaaliaikaisesta maailmasta, sanoo tutkija Katja Sirviö Vaasan yliopiston sähkö- ja energiatekniikan yksiköstä.

Reaaliaikasimulaattoria voidaan käyttää esimerkiksi niin, että ensin mallinnetaan sähköverkko ja siihen liitetään reaaliaikaiset mittaustiedot jonkun sähköverkon eri pisteistä. Tämän jälkeen tutkijat voivat vaikkapa tutkia, miten jokin suojalaite tai muut laite toimii sähköverkon vika- ja häiriötilanteissa.

– Voimme testata laitteita reaaliaikaisessa simulointiympäristössä, mikä on huomattavasti edullisempaa ja helpompaa kuin testata laite oikeassa verkossa tai emuloidussa verkossa. Vain mielikuvitus on rajana. Voimme tehdä entistä vaikuttavampaa tutkimusta ja palvella teollisuutta paremmin tutkimuksessa ja tuotekehityksessä, sanoo Sirviö.

Reaaliaikasimulaattori on myös tärkeä uudelle älykkäiden sähköjärjestelmien tutkimusalustalle, joka toteutetaan vastikään käynnistyneessä SESP (Smart Energy Systems Research Platform) -hankkeessa. Tutkimusalustaan kuuluu Älykkäiden sähköjärjestelmien laboratorioympäristö, jonka keskeisiä osia ovat sähköverkkojen suojaus, automaatio ja ohjaus sekä niiden reaaliaikainen simulointi.