Technobothnialla vieraillut ympäristöministeri Ville Niinistö tunnistaa uusien ...

Osana kansainvälistä Vaasa EnergyWeek -tapahtumaa järjestettiin 19.3. maanantaina kutsuvierastilaisuus, jossa tarjottiin ajankohtaista tietoa Vaasan seudun monipuolisesta energiateknologisesta osaamisesta sekä tutustuttiin Technobothnian laboratorioihin.
Kuvassa: Olav Jern, Ville Niinistö, TEM:n ylijohtaja Esa Härmälä

Ajankohtaisista energiateemoista olivat keskustelemassa ympäristöministeri Ville Niinistö, kansanedustaja Lars Gästgivars ja kansanedustaja Janne Sankelo sekä useita paikallisten toimijoiden edustajia.

– Tavoitteena on antaa syventävää tietoa siitä, mitä teemme energiateknologian suhteen kolmen maakunnan alueella sekä herättää keskustelua näistä teemoista, Pohjanmaan liiton maakuntajohtaja Olav Jern totesi tilaisuuden avauspuheenvuorossaan.

Technobothnian johtaja Timo Kankaanpää kertoi energia-alan tutkimuksesta ja tuotekehityksestä elinkeinoelämän ja korkeakoulujen välisellä rajapinnalla.

– Tekniikan kampuksella on noin 2 700 tekniikan opiskelijaa. Koulutamme osaavaa työvoimaa paikallisen elinkeinoelämän tarpeisiin.

Vaasan energiainstituutin (VEI) tutkimusjohtaja Erkki Hiltunen esitteli VEI:n toimintaperiaatteita Geoenergia-tutkimushankkeen esimerkin avulla.

– Kestävän kehityksen periaatteen mukaisesti on hienoa, että näissä hankkeissa pyritään hyödyntämään tehokkaasti koko energiaketjun potentiaali, Niinistö iloitsi.

Mervento Oy:n toimitusjohtaja Patrik Holm esitti näkökulmia tuulivoiman tutkimus- ja kehittämistoimintaan. Suurimpana haasteena Holm näkee vahvojen kotimarkkinoiden kehittämisen tuuliturbiineille sekä alan pienuuden ja nuoruuden.

– Yhteistyölle yliopiston ja yritysten välille on vahvaa halua. Osapuolten osaaminen tulee yhdistää avoimen keskustelun kautta.

Niinistö tunnistaa uusissa energiamuodoissa olevan valtavan potentiaalin.

– Teemme yhteistyötä eri ministeriöiden kanssa kotimarkkinoiden kehittämiseksi ja esteiden poistamiseksi. Kuluttajien informointi ja julkinen keskustelu on tärkeää. Kunnat voivat julkisia hankintojaan suuntaamalla tukea uusien teknologioiden kaupallistumista. Pitäisi myös tunnistaa, että kaikissa energiantuotantotavoissa on omat riskinsä, Niinistö summaa.