Suurlähettiläät vierailulla kampusalueella

Vaasan seudulla oli kunnia isännöidä tiistaina 29. toukokuuta Ulkoasiainministeriön Helsingissä oleville edustustoille vuosittain järjestettävää ekskursiota. Vaasaan saapui joukko suurlähettiläitä puolisoineen, joille esiteltiin yksi Suomen vientiteollisuuden kärkimaakunnista. Edustettuina oli maita Pohjoismaista, Keski-Euroopasta, Lähi-idästä ja Etelä-Amerikasta.

– Seudun menestyksemme takana on inspiroiva ympäristö, vahva yhteistyö ja huipputason koulutus, Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry kertoi.

Päivän ohjelma rakentui koulutuksen, energiateknologian, ainutlaatuisen luonnon ja kulttuurin ympärille. Vierailu alkoi Suomen kauneimmalta yliopistokampukselta (kuva Tiedekirjasto Tritoniasta), jossa esiteltiin yliopiston ja ammattikorkeakoulun opintotarjontaa. Kansainvälisten opiskelijoiden tervehdyksen suurlähettiläille toivat yliopiston opiskelijat mm. Indonesiasta, Ukrainasta, Valkovenäjältä ja Kiinasta.

Ekskursion isäntinä toimivat Vaasan kaupunki, Pohjanmaan liitto, Pohjanmaan kauppakamari, Vaasan yliopisto, Vaasan ammattikorkeakoulu, Teknologiakeskus Merinova ja Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK.