Suuren sydämen muodostaa koko yhteisö – yliopisto jakoi tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinnon

Image
Vaasan yliopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöryhmä on myöntänyt vuoden 2023 tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinnon markkinoinnin ja viestinnän yksikön dekaanille Arto Rajalalle sekä Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan edunvalvonta-asiantuntijalle Elli Uusi-Kokolle. Palkinto on tunnustus tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisestä yliopistoyhteisössä.

Vaasan yliopiston Suuri Sydän -tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinto jaettiin tänä vuonna viidettä kertaa. Yliopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöryhmä sai palkinnon saajaksi yhteensä 40 ehdotusta, joiden pohjalta tehtiin lopullinen valinta.

Tänä vuonna palkinto päätettiin poikkeuksellisesti antaa kahdelle henkilölle. Suuri sydän -palkinnon saivat markkinoinnin ja viestinnän yksikön dekaani Arto Rajala ja Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan edunvalvonta-asiantuntija Elli Uusi-Kokko.

Palkinnon myöntämisperusteissa molempia palkinnon saajia kiiteltiin aktiivisesta työstä yhdenvertaisuuden edistämiseksi sekä yliopistoyhteisössä että sen ulkopuolella.

– Jokaisella meistä on mahdollisuus rakentaa työyhteisöä sellaiseksi, että siellä viihtyyvät kaikki. Toisistamme huolta pitäminen on tärkeää. Asioista voidaan olla eri mieltä, mutta yhdessä ne voidaan myös ratkaista. Tällaista työkulttuuria olen yrittänyt rakentaa. Uskon myös, että suuren sydämen muodostaa koko yhteisö, Arto Rajala kommentoi.

– Yhdenvertaisuusasioiden ja tasa-arvon edistäminen ei ikinä ole yhden ihmisen työ, vaan koko yhteisön asia. Koen, että kun luomme yhdenvertaisempaa yhteisöä, tämä lisää myös työn merkityksellisyyttä. Minulla on paljon kokemusta, kuinka asiat ovat tässä yhteisössä kehittyneet ja tämä on selkeästi yhteisö, jossa kaikki haluavat edistää näitä asioita. Tästä voimme kaikki olla ylpeitä, Elli Uusi-Kokko kiittelee.

Suuri Sydän -palkinto myönnetään henkilölle tai ryhmälle, joka on edistänyt tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista yliopistoyhteisössä. Palkinnon myöntää yliopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusryhmä yliopistoyhteisön jäsenten ehdotusten perusteella. Palkinnon saajaksi voi esittää Vaasan yliopistoyhteisön jäsentä tai ulkopuolista henkilöä tai ryhmää, jonka toiminta liittyy läheisesti Vaasan yliopistoon.