Sote-maisteriohjelma kiinnostaa hakijoita – koulutus alkaa tammikuussa Helsingissä

Vaasan yliopiston maisteriopiskelijoita
Suosittu Vaasan yliopiston sosiaali- ja terveyshallintotieteen maisteriohjelma kiinnostaa hakijoita. Syksyn yhteishaussa ohjelmaan tuli 265 hakemusta. Koulutus alkaa Helsingissä tammikuussa.

Vaasan yliopiston sosiaali- ja terveyshallintotieteen professori Harri Jalonen korostaa koulutuksen merkitystä, sillä sote-ala on jatkuvassa muutoksessa.

– Palveluiden tarve kasvaa, mutta niiden tuottamiseen tarvittavat resurssit eivät niinkään. Tarvitaan uudenlaista johtamisajattelua ja myös kykyä toteuttaa uudistuksia. Maisterikoulutuksemme elää ajan hermolla, Jalonen sanoo.

Sosiaali- ja terveyshallintotieteen maisteriohjelma on ollut hyvin suosittu useana vuonna. Viime vuonna 20:a opiskelupaikkaa haki 278 hakijaa.

Ohjelma oli tänä vuonna haussa kuudetta kertaa.  Maisteriohjelma huomioi erityisesti työelämässä olevien aikuisopiskelijoiden tarpeet, ja opetuksessa hyödynnetään joustavia opetusmenetelmiä sekä verkko-opetusta.

Opinnot vahvistavat johtamisvalmiuksia sekä lisäävät opiskelijoiden hallinnollista ja taloudellista osaamista. Valmistuvat suuntaavat usein alan johtotehtäviin.

– Opiskelijat suorittavat hallintotieteiden maisterin tutkinnon, jonka opintosuunta on sosiaali- ja terveyshallintotiede. Tutkinnon laajuus on 120 opintopistettä. Ohjelmasta on tähän mennessä valmistunut 43 maisteria, koulutusvastaava Marja Vettenranta kertoo.

Valinta perustuu hakijan aikaisempaan korkeakoulututkintoon sekä yliopisto-opintoihin, valintakoetta ei järjestetä. Opiskelijavalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 27. marraskuuta, ja koulutukseen valittujen tulee ottaa opiskelupaikka vastaan viimeistään 4. joulukuuta.

Lisätietoja:

Vararehtori Annukka Jokipii