Sanomalehtiyliopisto tutkii lamaa juhlavuotenaan

Sanomalehtiyliopisto on lajissaan ainutlaatuinen ja ennakkoluuloton opiskelumuoto, joka on käytössä ainoastaan Vaasassa. Avoimen yliopiston yhteistyökumppaneina ovat sanomalehti Pohjalainen ja yliopiston yksiköt. Tänä vuonna toiminta on jatkunut jo 20 vuotta.

Ajatus sanomalehtiyliopistosta sai alkunsa jo vuonna 1992. Ideana oli palauttaa sanomalehti perustehtäväänsä, kansan sivistäjäksi. Vuosittain jonkin tiedekunnan tai yksikön professorit ja tutkijat tuottavat sanomalehtiyliopiston opinnot artikkelisarjan muodossa. Opintojen suorittaminen tapahtuu avoimessa yliopistossa, ja opinnot tuodaan tarjolle sanomalehden välityksellä.

Kevätkurssin aiheena lama

Sanomalehtiyliopiston 20-vuotisjuhlavuoden opintojakso toteutetaan keväällä 2012 teemalla Laman varjot. Ajankohtaisessa artikkelisarjassa yhdistyvät tänä keväänä näkökulmat aluetieteen, filosofian, kansantaloustieteen, laskentatoimen ja rahoituksen, sosiaali- ja terveyshallintotieteen, talousoikeuden, tuotantotalouden sekä viestintätieteen aloilta.

Ensimmäinen artikkeli ilmestyy sanomalehti Pohjalaisessa torstaina 5.4. Kirjoittajina ovat professori Hannu Katajamäki ja toimittaja Juho Kuorikoski. Tulevien artikkeleiden teemoja ovat mm. Laman filosofia, Lamasta talouskriisiin 20 vuodessa ja Konkurssi vai saneeraus vaihtoehtona.

Iltapäiväseminaari toukokuussa

Kurssi huipentuu 9.5. klo 15 iltapäiväseminaariin Vaasan yliopiston auditorio Wolffissa. Seminaarissa professori Marko Kohtamäki tarkastelee palveluita ja arvonluontia selviytymisen edellytyksenä, ja professori Seppo Pynnösen aiheena on lama talousmittarein ilmaistuna. Professori Pirkko Vartiainen puolestaan pohtii kansalaisten roolia julkisten palveluiden kehittäjinä.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Kahvitarjoilun vuoksi ilmoittautumiset viimeistään 7.5. sähköposti: avoinyo@uwasa.fi tai puh. (06) 324 8457.

Sanomalehtiyliopiston esite