Rehtori Minna Martikainen: ”Yhdessä tuomme Vaasan ja Suomen maailman kartalle”

Tutustu Rehtori Minna Martikainen
Katso video
Vaasan yliopiston tavoitteena on olla kansainvälisesti vaikuttava ja arvostettu tiedeyliopisto, joka tekee kunnianhimoista tutkimusta kestävämmän tulevaisuuden puolesta. Yliopisto astui uuteen kauteen tämän vuoden alussa, kun Minna Martikainen aloitti rehtorina.

Martikaisen mukaan Vaasan yliopistolla on juuri ne osaamisalueet, joita tarvitaan globaalien ongelmien ratkaisemiseksi ja joilla tehdään parempaa huomista.

– Meillä on kauppatieteet, tekniikka ja siinä erityisesti energia sekä hallinto- ja yhteiskuntatieteet.

Martikainen näkee Vaasan yliopiston sekä Vaasan alueen erittäin houkuttelevana ja kilpailukykyisenä niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.

– Maantieteellinen sijainti Vaasassa on maailman paras. Olemme länsirannikon portti maailmalle, ja alueemme toimii Suomen kehittäjänä. Vaasassa sijaitsee Pohjoismaiden merkittävin energiateknologian keskittymä, jossa yliopisto on tärkeä yhteistyökumppani.

Yliopisto houkuttelee kansainvälisiä osaajia ja integroi heitä niin elinkeinoelämään kuin yhteiskuntaankin.

– Uskon voimakkaasti visioomme, jossa Vaasan yliopisto on kansainvälisesti tunnettu tutkimusorganisaatio, joka yhdessä alueen ekosysteemin kanssa tuo Vaasan, Vaasan alueen ja Suomen maailman kartalle.