Rehtori Jari Kuusisto: "Tästä kyllä selvitään - kärsivällisyys, turvallisuus ja vastuullisuus korostuvat"

Jari Kuusisto
Palosaaren kampus on aina ollut meille tärkeä oppimisen ja kohtaamisten paikka. Nyt lokakuussa olemme kuitenkin tilanteessa, jossa opetus on kokonaan etänä, henkilöstömme on etätöissä, kampustoimintaa on rajoitettu. Yhteisössämme tunnetaan suurta huolta ja epävarmuutta.

Yliopistossa on pandemiatilanteen aikana tehty monia oikeita asioita. Maaliskuusta elokuuhun kampus oli täysin suljettu, ja silloinkin kaikki opetus ja henkilökunnan työskentely tapahtui etänä. Kampus avattiin hybridimallilla 17.8. ja edelleen olemme opettaneet ja työskennelleet pääosin etänä. Vain ensimmäisen vuoden opiskelijat ovat olleet lähiopetuksessa. Toki ohjeistusten mukaisissa pienryhmissä toimien ja turvaväleja noudattaen. Kampukselle on annettu kasvomaski-, käsihygenia- ja turvaväliohjeistuksia.

Varotoimenpiteet eivät kuitenkaan estäneet tapahtunutta. Valtaosa opiskelijoistamme on nuoria, moni toiselta paikkakunnalta. Ymmärrettävästi he hakevat kontakteja ja tutustuvat ympäristöönsä uudessa opiskelijakaupungissaan. Tämä korostuu erityisesti Vaasassa, jossa on väkilukuun nähden paljon opiskelijoita ja useita korkeakouluyksiköitä.

Jälkikäteen ajatellen ainoa tapa estää tapahtunut osaltamme olisi ollut opiskelijoiden täydellinen etäopetus. Silloin yliopiston opiskelijoita ei olisi lainkaan tullut Vaasaan. Tälläisen päätöksen tekeminen kesällä olisi ollut vaikeaa, käytännössä mahdotonta, koska koronavirustilanne oli valtakunnallisesti suvantovaiheessa. Lisäksi opiskelijoiden täydellisestä poissaolosta koituu merkittäviä negatiivisia seuraamuksia taloudelle.

Nuoret ansaitsevat tukea, ymmärrystä ja luottamusta – erityisesti nyt

Tilanne on vakava. Kukaan ei kuitenkaan ansaitse sairastumista. Mikään ryhmä ei myöskään ansaitse syyllistämistä. Jokainen meistä voi kantaa virusta oireettomasti ja toimia tahattomasti riskirajoilla. Huonoon tuuriin yhdistettynä se voi pahimmassa tapauksessa johtaa sairastumiseen tai altistumiseen, kuten nyt on tapahtunut.

Yhteisössä on syvää huolta ja epävarmuutta. Puramme huolta omassa yhteisössämme keskustelutilaisuuksissa sekä auttamalla opettajia ja esimiehiä pysymään toimintakykyisinä tässä vaativassa tilanteessa. Haluamme myös tukea opiskelijoitamme kaikin tavoin, ja tarjolla on mm. opintopsykologin ja ylioppilaskunnan tarjoamaa ruoka- ja keskusteluapua.

Korona on keskuudessamme todennäköisesti vielä pitkään

Tilanne on Vaasassa vakava, mutta terveysviranomaisten nopean reagoinnin ja poikkeuksellisiin turvallisuustoimiin sitoutuvan paikallisen yhteisön avulla virus saadaan toivottavasti taltutettua nopeasti. Tapausmäärien odotetaan kasvavan vielä tällä viikolla, mutta ensi viikolla nähdään toivottavasti jo käänne parempaan.

Lähiaikoina keskitymme siihen, että opiskelijoille ja koko yhteisölle annetaan kaikki tarvittava tuki. Kun akuutti tilanne on ohi, meidän on yhdessä käännettävä katseemme nopeaan toipumiseen. Siihen miten nousemme tilanteesta entistäkin vahvempana yliopistona ja opiskelukaupunkina. Yliopistona velvollisuutemme on myös pohtia sitä, miten voimme auttaa muita opiskelukaupunkeja välttämään pahimmat tilanteet.

Yliopistojen on turvattava opiskelijoiden mahdollisuus opiskeluun ja opintojen etenemiseen ”uudessa normaalissakin”. Miten se tehdään inhimillisesti, mutta turvallisesti? Millainen on tulevaisuuden virtuaalikampus, jossa tutustutaan ja opitaan elämyksellisesti ja vuorovaikutteisesti? Millainen on opiskelijakaupunki, jossa opiskelijat ovat osin kotona, osin kampuksella? Miten rakentaa vetovoimainen, mutta turvallinen yhteisö? Haasteita on paljon, ja meidän pitää löytää näihin yhdessä vastaukset.

Juuri nyt tärkeintä on kuitenkin saada virustartuntojen eksponentiaalinen kasvu haltuun oikein mitoitetuilla ja tehokkailla toimenpiteillä. Se tapahtuu yhdessä viranomaisten johtamien tehokkaiden toimenpiteiden avulla ja suurta yksilöllistä vastuuta kantaen. Me kyllä selviämme tästä.

Jari Kuusisto
Rehtori, Vaasan yliopisto