Rahoitusopiskelijat menestyivät CFA-kilpailussa

kuva Vaasan joukkueen verkkoesityksestä
Vaasan yliopiston rahoituksen maisteriopiskelijat pärjäsivät mainosti CFA Institute Research Challenge -kilpailussa. Joukkue selvisi neljän parhaan joukkoon alueellisessa finaalissa, jossa voiton vei Aalto-yliopiston joukkue.

Alun perin alueellisessa kilpailussa oli 11 joukkuetta Suomesta ja Virosta. Vaasan yliopiston joukkueen kapteeni Tuukka Kivinen on tyytyväinen tiimin suoritukseen.

− Kirjallinen raporttimme oli mielestämme erinomainen, ja se avasikin meille finaalipaikan. Finaalissa olisimme voineet antaa enemmän paukkuja esitykselle ja mahdollisille kysymyksille, Kivinen sanoo.

Vaasan yliopiston joukkueen muut jäsenet olivat Laura Tenhovuori ja Graziella Romanelli. Joukkueen neuvonantajana oli tutkijatohtori Stig Xenomorph laskentatoimen ja rahoituksen yksiköstä.

Joukkueen tehtävänä oli tehdä taloudellinen analyysi Huhtamäki Oy:stä ja antaa sen perusteella BUY / HOLD / SELL -sijoitussuositus.

− Mielestäni hienointa oli, että kun esitimme työmme, jossa analysoimme Huhtamäen osakkeen tavoitehinnaksi 39,41 euroa, niin osakkeella käytiin kauppaa Helsingin pörssissä juuri 39,42 eurolla. Analyysimme oli siis osumassa oikeaan.

CFA Institute Research Challenge on jokavuotinen kilpailu pääasiassa rahoituksen korkeakouluopiskelijoille.

− Kilpailussa tarvittiin erittäin syvällistä rahoituksen osaamista muun muassa valuaatiomalleista, tilinpäätösanalyysistä sekä markkinatilanteen ja riskien analysoinnista. Lisäksi tarvittiin relevanttien uutisten tunnistamista, esiintymiskykyä, matematiikkaa, regressioanalyysejä ja tilastotiedettä.  Kilpailussa punottiin yhteen lähes kaikki rahoituksen kurssit, jotka yliopistomme on tarjonnut, Kivinen kuvaa.

Kilpailu käynnistyi lokakuussa, ja raportti tuli palauttaa 25 tammikuuta. Huhtamäki julkaisi ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksensa 11. helmikuuta, jolloin julkistettiin myös finaaliin pääsijät.

Rahoitusalan huippukilpailu yliopisto-opiskelijoille vaati Kivisen mukaan uskomattoman määrän työtä.

− Kilpailuun osallistuminen opetti erittäin paljon Equity Research -analyysistä, Corporate Financesta sekä tilinpäätösten analysoinneista ja yritysten arvonmäärityksestä. Kilpailu tuo huippuosaamista, verkostoja ja uramahdollisuuksia. Se on mitä mahtavin lisä ansioluetteloon.

Juttu alueellisesta finaalista CFA Society Finlandin sivuilla.