Publiikissa juhlittiin Vaasan yliopistosta valmistuvia maistereita ja diplomi-insinöörejä

Image
Vaasan yliopistosta valmistuu kesäkuussa 154 ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanutta opiskelijaa. Yliopisto juhlisti kevätlukukauden aikana valmistuneita maistereitaan ja diplomi-insinöörejään keskiviikkona 22. kesäkuuta järjestettävässä publiikissa.

312 maisterin ja 25 diplomi-insinöörin lisäksi kevätlukukaudella Vaasan yliopistosta valmistuu 261 kandidaattia, kahdeksan tohtoria ja yksi lisensiaatti. Kansainvälisiä opiskelijoita maisterin tai diplomi-insinöörin tutkinnon suorittaneista on 4,2 prosenttia. Yhteensä alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaa tänä kevätlukukautena 598 opiskelijaa.

Hyvä työllistyminen

Vaasan yliopistosta valmistuneet maisterit ja diplomi-insinöörit työllistyvät tutkimusten mukaan erinomaisesti ja suurin osa jää Pohjanmaalle valmistumisen jälkeen.

- Meiltä valmistuvat opiskelijat työllistyvät hyvin koulutustaan vastaaviin tehtäviin. Työelämässä arvostetaan yliopisto-opintojen kartuttamia taitoja, kuten tiedonhankinta- ja ongelmanratkaisutaitoja, analyyttistä ajattelua sekä oman alan teoreettista osaamista, sanoo yliopiston vararehtori Annukka Jokipii.

Jokipii muistuttaa, että uran edetessä on jatkuvan oppimisen hengessä mahdollista täydentää osaamistaan tarjolla olevilla kursseilla vielä vuosia valmistumisen jälkeen.

Energia- ja informaatiotekniikan ohjelmasta diplomi-insinööriksi valmistuva Eelis Rousu on saanut jalkaa oven väliin jo opiskeluaikana tekemällä muun muassa diplomityönsä The Switch-yritykselle. Valmistumisen jälkeen Rousu jatkaa yrityksessä myynti-insinöörinä.

Rousun mielestä opiskelu on ollut mielenkiintoista ja opetus järjestetty hyvin etäaikanakin.

- Uskon, että etäopiskelu valmisti minua hyvin tulevaisuuden hybridityöhön. Tutkintoni jälkeen haluan jatkaa itseni kehittämistä työelämässä. Aloitan tulevat työni innolla enkä pelkää haastaa itseäni. Toisaalta, ei sitä tiedä, vaikka jossain vaiheessa löytäisin itseni taas yliopiston kirjoilta. Aika näyttää.

Publiikki on kaksi kertaa vuodessa järjestettävä yliopiston yhteinen valmistuneiden juhla, jossa jaetaan tutkintotodistukset valmistuville opiskelijoille. Tänä vuonna ohjelmaan sisältyy muun muassa yliopiston rehtorin tai vararehtorin puhe, musiikkiesitys ja apurahojen jako ansioituneille opiskelijoille.