Professorit Adam Smale ja Pirjo Laaksonen jatkavat Vaasan yliopiston dekaaneina

Pirjo Laaksonen and Adam Smale
Professorit Adam Smale ja Pirjo Laaksonen jatkavat Vaasan yliopiston Johtamisen sekä Markkinoinnin ja viestinnän akateemisen yksikön dekaaneina. Uusi kausi tehtävissä alkaa molemmilla 1. elokuuta 2020 ja päättyy 31. heinäkuuta 2022.

Dekaani johtaa yliopiston akateemisen yksikön toimintaa, vastaa sen tuloksellisuudesta, taloudesta ja tehokkuudesta sekä toimii yksikön työntekijöiden esimiehenä. Tehtäviin kuuluu myös tieteenalojen kehittäminen ja monitieteellisten tutkimusalustojen toiminnan edistäminen. Dekaani vastaa lisäksi koulutusohjelmien laadun kehittämisestä ja valvomisesta.

Johtamisen professori, KTT Adam Smale on toiminut Johtamisen akateemisen yksikön dekaanina vuoden 2018 alusta lähtien, jolloin Vaasan yliopiston rakennetta uusittiin merkittävästi ja aiempien tiedekuntien tilalle tulivat uudet akateemiset yksiköt.  Smale toimi tätä ennen johtamisen yksikkövastaavana ja Henkilöstöjohtamisen tutkimusryhmän johtajana. Hän on väitellyt kauppatieteiden tohtoriksi Vaasan yliopistosta vuonna 2007. Smale on britti, mutta on asunut Vaasassa jo vuodesta 2004 lähtien.

– Olen ollut tyytyväinen siihen, että Vaasan yliopistossa ja akateemisessa yksikössäni on otettu askeleita organisaation uudistamiseksi ja tehty jatkuvia parannuksia tutkimukseen ja koulutukseen. Yliopiston uusi strategiakausi on pian alkamassa, ja siihen liittyy vielä paljon tärkeää työtä kilpailukykymme ja vaikuttavuutemme parantamiseksi. Odotan, että saan dekaanina viedä yliopiston uutta strategiaa käytäntöön seuraavien vuosien aikana, sanoo Smale.

Markkinoinnin professori, KTT Pirjo Laaksonen on toiminut Markkinoinnin ja viestinnän akateemisen yksikön dekaanina vuoden 2018 alusta lähtien. Hän on tätä ennen toiminut markkinoinnin yksikkövastaavana ja Kuluttajatutkimus ja asiakasarvon luominen -tutkimusryhmän johtajana. Laaksonen on väitellyt kauppatieteiden tohtoriksi Vaasan yliopistosta vuonna 1992.

– Positiivista on, että Vaasan yliopiston mittavan kehitystyön tulokset alkavat jo näkyä. Paljon opetukseen, tutkimukseen ja yliopiston vaikuttavuuteen liittyviä uudistuksia on kuitenkin vielä työn alla.  Yliopiston uuden strategian jalkauttaminen yksikköni toimintaan on haaste, johon mielelläni tartun. En kuitenkaan halua rajata toimintaani vain omaan yksikkööni, vaan haluan olla vahvasti mukana koko yliopiston toiminnan ja vaikuttavuuden kehitystyössä., sanoo Laaksonen.

Vaasan yliopistolla on ollut vuodesta 2018 lähtien neljä akateemista yksikköä: Johtaminen, Markkinointi ja viestintä, Laskentatoimi ja rahoitus sekä Tekniikka ja innovaatiojohtaminen. Laskentatoimen ja rahoituksen akateemista yksikköä johtaa dekaanina Helinä Saarela ja tekniikan ja innovaatiojohtamisen akateemista yksikköä Harry Linnarinne.

Lisätietoa

Adam Smale, Vaasan yliopiston Johtamisen akateemisen yksikön dekaani, puh. 029 449 8446 adam.smale(at)uwasa.fi

Pirjo Laaksonen, Vaasan yliopiston Markkinoinnin ja viestinnän akateemisen yksikön dekaani, puh. 029 449 8460 pirjo.laaksonen(at)uwasa.fi