Professori Siv Björklund saa Folktingetin ansiomitalin ruotsalaisuuden päivänä

Suomenruotsalaiset kansankäräjät eli Svenska Finlands Folkting on myöntänyt Vaasan yliopiston ruotsin kielikylvyn professorille Siv Björklundille ansiomitalin. Mitali luovutetaan sunnuntaina 6.11. eli ruotsalaisuuden päivänä Academillin tiloissa.
Ruotsin kielen kielikylpyä kehittänyt professori Siv Björklund saa Folktingetin ansiomitalin.

Tänä vuonna ansiomitalin saa 16 eri henkilöä. Folktinget myöntää ansiomitaleita henkilöille, jotka ovat tehneet merkittävää henkilökohtaista työtä ruotsinkielisten suomalaisten ja Suomen ruotsinkielisen kulttuurin hyväksi. Muita pohjalaisia Folktingetin ansiomitalin saajia ovat sairaanhoitopiirin johtaja Göran Honga, tuottaja Bengt Klemets, kunnanjohtaja Stefan Svenfors ja taiteilija Lina Teir.

Professori Siv Björklund vastaa kielikylpykoulutusohjelmasta Vaasan yliopistossa. Folktingetin mukaan Björklund on uransa aikana tuonut tehokkaita ruotsinopiskelun metodeita suomenkielisten koululaisten ja yliopisto-opiskelijoiden käyttöön sekä edistänyt positiivista suhtautumista ruotsinkieleen ja kaksikielisyyteen Suomessa. Björklund on myös tehnyt Suomen kaksikielisyyttä ja ruotsin kielikylpyä tunnetuksi kansainvälisesti.

– Olen yllättynyt ja iloinen siitä, että pitkäaikaisesta työstäni kielikylpyopetuksen kehittämisen ja tutkimuksen puolesta annetaan tällainen tunnustus, sanoo Björklund.

Hän haluaa kuitenkin muistuttaa siitä, että ei ole tehnyt työtään yksin.

– Yksikön muiden kollegojen tuki ja tutkimusapu ovat olleet ja ovat kullanarvoisia, kuten myös tuki muilta kielikylpykentän toimijoilta, oppilailta, opettajilta ja vanhemmilta.

Björklundin mielestä on hienoa, että Folktinget järjestönä muistaa myös tutkijoita.

Lisätiedot: Professori Siv Björklund, p. 029 449 8358

Svenska Yle: Flera österbottningar får Folktingets förtjänstmedalj

"Jag har en stark förhoppning om att utbildningen för språkbadslärare fortsättningsvis till stora delar ska finnas i Vasa. Det behövs en levande omgivning där man får använda båda språken för att lärarna ska utrustas på bästa sätt för att kunna fungera som lärare i språkbad", säger professor Siv Björklund till Svenska Yle.