Professori Pirkko Vartiainen arvioi valtionhallinnon johtajapolitiikkaa

Professori Pirkko Vartiainen Vaasan yliopistosta ja professori Markku Temmes Helsingin yliopistosta ovat arvioineet valtionhallinnon johtajapolitiikkaa.

Valtiovarainministeriö tilasi arvioinnin tuottamaan sekä poliittisille päättäjille että valtiovarainministeriölle tietoa johtajapolitiikan kehittämiseen.

Valtionhallinnon johtajapolitiikkaa on linjattu viimeksi valtioneuvoston 30.4.2008 tekemällä periaatepäätöksellä, jonka toteutumista professorit muun muassa ovat arvioineet.

Juuri valmistunut arviointiraportti sisältää johtopäätöksiä ja suosituksia, joihin valtiovarainministeriö ei ole vielä ottanut kantaa. Arvioinnin tuloksia voidaan tarvittaessa hyödyntää muun muassa hallitusohjelmaneuvottelujen yhteydessä.

Tulevaisuuden johtajat – valtion johtajapolitiikan arviointiraportti