Pohjanmaan Kauppakamari -palkinto professori Miadreza Shafie-khahille: Paikallinen energiakauppa on nyt polttava aihe

Image
Pohjanmaan kauppakamari on myöntänyt Vaasan yliopiston kestävien ja joustavien energiajärjestelmien professorille Miadreza Shafie-khahille 5000 euron palkinnon hänen toimittamastaan kirjasta, joka tarkastelee kaupankäyntiä paikallisilla energiamarkkinoilla ja energiayhteisöissä. Palkinto luovutettiin maanantaina 4. syyskuuta Vaasan yliopiston avajaisissa.

Miadreza Shafie-khahin toimittama kirja Trading in Local Energy Markets and Energy Communities: Concepts, Structures and Technologies on julkaistu kansainvälisen Springer-kustantamon kirjasarjassa. Kirja on monitieteinen, ja useimmissa sen luvuissa kirjoittajana on Shafie-khah itse tai muu Vaasan yliopiston tutkijoista tai professoreista.

– Olen todella iloinen saadessani tämän palkinnon. Kaupankäynti paikallisilla energiamarkkinoilla ja energiayhteisöissä on erittäin ajankohtainen ja polttava aihe – eikä vain Suomessa, vaan kaikkialla maailmassa, sanoo Shafie-khah.

Professori Shafie-khah on yksi maailman nousevista tieteen tähdistä

Syyskuun alussa Vaasan yliopiston kestävien ja joustavien energiajärjestelmien professoriksi ylennetty Miadreza Shafie-khah on Iranista kotoisin oleva tekniikan tohtori. Hän työskennellyt väitöksensä jälkeen tutkijana Portugalissa Beira Interiorin yliopistossa ja Salernon yliopistossa Italiassa. Vaasan yliopistoon hän tuli vuonna 2019, jolloin hänet valittiin tutkijatohtoriksi tenure track -urapolulle. Tutkijat voivat urapolulla edetä portaittain professorin tehtävään säännöllisten arviointien kautta.

Professori Shafie-khah on tutkimuksissaan keskittynyt etenkin sähkömarkkinoihin, kysyntäjoustoon, energian hinnan, kysynnän ja uusiutuvan energian tuotannon ennustamiseen sekä lohkoketjuihin. Hän on yksi maailman nousevista tieteen tähdistä (World's Rising Stars of Science in 2022, Research.com). Hän sijoittui rankingissa ensimmäiselle sijalle Suomessa ja sijalle 184 maailmassa. Lisäksi hän kuuluu kahteen prosenttiin maailman vaikuttavimmista tutkijoista (Stanfordin yliopiston ja Elsevierin julkaisema lista).

Energiakriisistä potkua paikallisiin energiamarkkinoihin ja -yhteisöihin

Paikallisuuden nousu energiamarkkinoilla johtuu muun muassa hajautetun uusiutuvan energiantuotannon lisääntymisestä, yhä tehokkaammista, älykkäämmistä ja edullisemmista ratkaisuista ja energian tuottaja-kuluttajien eli prosuumereiden määrän kasvusta.

Miadreza Shafie-khahin mukaan myös Ukrainan sodasta aiheutunut energiakriisi on lisännyt kiinnostusta paikallisiin energiamarkkinoihin ja kuluttajien väliseen energian vertaiskauppaan.  Paikallinen markkina voi olla esimerkiksi kaupunki tai kylä tai vaikka naapurusto.

Shafie-khah näkee energian myynnin olevan hyvä ratkaisu esimerkiksi kuluttajan tuottamalle ylimääräiselle sähkölle.

– Energiakauppa on paljon halvempaa kuin energian varastoiminen kalliisiin akkuihin, muistuttaa Shafie-khah.

Paikallisten energiamarkkinoiden mallien, toteutuksien ja toimijoiden sekä energiayhteisöjen lisäksi palkitussa teoksessa paneudutaan paikallisen energiakaupan mekanismeihin ja alustoihin sekä energian vertaiskauppaan. Kirjassa perehdytään myös uusiutuvan energian varastointiin, kysyntäjoustoon, lohkoketjujen käyttöön tulevaisuuden energiakaupassa sekä energiamarkkinoihin liittyviin tietoturva- ja tietosuojakysymyksiin.

Image

Tukea energia-alaan liittyvään tutkimukseen

Pohjanmaan Kauppakamari -palkinto myönnetään edellisen lukuvuoden aikana Vaasan yliopistossa tehdylle tutkimukselle, julkaisulle tai väitöskirjalle, joka liittyy energia-alaan.

– Tarvitsemme huippuosaajia tekemään tutkimusta ja kehitystä yliopistossa, korkeakouluissa sekä elinkeinoelämän palveluksessa. Haluamme omalta osaltamme olla tukemassa tätä Kauppakamari-palkinnon myötä, sanoo Pohjanmaan kauppakamarin johtaja Mikael Hallbäck.

Hallbäckin mukaan nyt palkitussa julkaisussa yhdistyvät tiede, tarpeet ja käytäntö sekä ajankohtaisuus.

– Erilaisten liiketoimintojen harjoittajat löytävät kirjasta hyödyllistä materiaalia oman toimintansa kehittämiseen.

Palkittu julkaisu

Shafie-khah, M., & Gazafroudi, A. S. (Eds.). (2023). Trading in local energy markets and energy communities: Concepts, structures and technologies. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-21402-8

Tietolaatikko

Lisätiedot