Päivä tutorin matkassa

Päivä tutorin matkassa, kuvassa opiskelijoita Vaasan yliopistossa
Tutor on fuksin tuki ja turva opintojen alkaessa. Millainen on tutorin päivä silloin, kun fuksit saapuvat kampukselle ensimmäistä kertaa? Hyppäämme mukaan tutor Kai Puputin päivään ja näemme, millaisia haasteita ja naurun hetkiä tutor kohtaa päivänsä aikana.

7.00 Herätys

Image

Edellisen illan viimeiset tutor-koulutukset ovat venäyttäneet Kain nukkumaan menon myöhäiseksi.

’’Herätessä oli jännittynyt olo. Suihkun ja kahvikupin jälkeen lähdin hyvillä mielin yliopistolle fukseja tapaamaan.’’

8.45 Aamukoulutus

Fuksit saapuvat yliopistolle ensimmäistä kertaa muutaman tunnin kuluttua, joten Kai ja muut tutorit saavat viime hetken neuvoja kouluttajilta.

’’Käydään läpi vielä kerran tärkeitä asioita. Sen jälkeen kuljetaan luentosaliin fuksien luo pitkässä letkassa laulaen tutorien omaa laulua.’’

10.45 Kampuksen esittely fukseille

Image

Fuksit on jaettu ryhmiin ja kampuksen esittely voi alkaa. Kai kierrättää fuksejaan tärkeimmissä paikoissa ympäri yliopiston kampusaluetta.

’’Tässä näette Erkin, jossa voi käydä syömässä, jos vain mahtuu sisälle. Muita hyviä lounaspaikkoja ovat Mathilda ja Cotton.’’

11.15 VYY:n toimistossa

Image

’’Täältä saa apua moneen asiaan, kuten lukuvuositarran hankintaan ja järjestöjä koskeviin kysymyksiin’’, Kai esittelee. Uudet opiskelijat saavat myös ensimmäiset haalarimerkkinsä ladatessaan Pivon opiskelijakortin, ja myhäilevät tyytyväisenä.

11.25 Tarinatuokio ruokailusta ja Dompan kellosta

’’Legendan mukaan Dompan kello ei ole koskaan näyttänyt oikeaa aikaa’’, Kai naurahtaa ja viittaa Domus Bothnican suureen seinäkelloon. Tärkeää on myös kertoa fukseille kurnii.fi -sivustosta, josta näkee nopeasti kaikki kampuksen lounasmahdollisuudet yhdellä silmäyksellä.

11.35 Tuta-tutoreiden kohtaaminen

Fuksiryhmän siirtyessä kohti Fabriikkia vastaan tulee kolme muuta tuta-tutoria. Kai esittelee fukseilleen Julian, Elisan ja Matiaksen. Tutoreiden jaloissa vilkkuvat punaiset haalarit herättävät innostusta fukseissa.

’’Mistä nuo seksikkäät haalarit repäistään?’’ huudahtaa yksi Kain fukseista.

12.10 Fabriikkiin tutustumista

Uudet opiskelijat kulkevat Kain johdolla Fabriikin kerroksia ylös asti. Matkalla vastaan tulee niin yliopiston liikuntakoordinaattori Seppo Evwaraye kuin tekniikan koulutusvastaava Kaisu Säilä. Molemmat kertovat fukseille muutaman sanan, ja Kai vinkkaa hyvän muistisäännön luokkien löytämiseen.

’’Tässä teille pieni life hack: kaikki luokat ovat nimettyjä sen rakennuksen mukaan, mistä ne löytyvät. Katsokaa siis onko luokan edessä esimerkiksi fab vai ter -etuliite.’’

12.20 Technobothnia haltuun

Image

Tuta-fuksien tärkein rakennus, Technobothnia, saa monet uudet opiskelijat vilkuilemaan innokkaana ympärilleen. Kai muistelee ensimmäisen vuoden kurssejaan ja tsemppaa opiskelijoita selviytymään läpi haastavimpienkin tehtävien.

’’Tämä on paikka, jossa juotte kahvia kaksi kuppia tunnissa ja tarvitsette pitkiä hermoja. Monien kirosanojen ja tuskan kyyneleiden jälkeen tehtävät tulevat valmiiksi, ja se jos mikä on palkitsevaa. Opiskelu on vaikeaa, mutta juuri siksi niin hauskaa.’’

12.35 Merkkien vertailua

Image

Opiskelijoiden haalareita täyttävät eri asioita symboloivat merkit. Kai paljastaa menneensä helpoimman kautta haalarimerkkien kanssa.

’’Tuli kiire, joten säästin aikaa liimaamalla kaikki tutor-merkit haalareihini edellisenä iltana.’’

12.40 Aika lähettää fuksit matkaan

Image

Esittelykierros on ohi, ja Kai lähettää fuksit takaisin auditorioon kuuntelemaan seuraavia infotilaisuuksia. Tässä vaiheessa tutor saa hengähtää.

’’Tykkään käydä W-huoneella juomassa kahvia ja pelaamassa pleikkaria. Ei voi valittaa!’’

13.05 Tutorit kokoontuvat loikoilemaan nurmikolle

Kai nauttii vapaahetkestään oikaisemalla itsensä nurmikon pintaan muiden tutorien kanssa. Juttukaverina hänellä on tutorkouluttaja Joonas Multisilta.

’’Tämä on rentoa!’’ miehet nauravat. Sen jälkeen on aika suunnata kotiin ja valmistautua illan rientoihin.

18.00 Fuksit aloittavat etkoilut

Illalla fuksit saapuvat Kain asunnolle etkoilemaan ja valmistautumaan ensimmäisen illan bileisiin. Ilta jatkuu pikkutunneille asti, sillä tutorkin saa vaihtaa jo velvollisuudet rennompaan otteeseen ja nauttia illasta muiden punahaalaristen kanssa.

Teksti LAURA HELIN, Kuvat SAMI PULKKINEN
Artikkeli on julkaistu Vox cordis -lehdessä 2/2019

Tietolaatikko

Artikkeli on julkaistu Vaasan yliopistolehti Vox cordisissa.