Pääministeri Katainen: EU tarvitsee nyt kuria

Pääministeri Jyrki Katainen painottaa sopimusten noudattamista ja integraation syventämistä eurooppalaisen yhteistyön ytimenä tulevaisuudessa.

- Jos toiset noudattavat sopimuksia ja toiset näkevät ne vain materiaalina luovalle tulkinnalle, se on totta kai epäreilua. Nyt on varmistettava syvemmän taloudellisen integroinnin avulla säännöt sellaisiksi, ettei nykyisen talouskriisin kaltaista tapahtumaketjua enää synny.

Pääministeri Katainen puhui torstaina Vaasan yliopistolla Euroopan tulevaisuus -keskustelutilaisuudessa. Moderaattorina ja toisena alustajana toimi kansantaloustieteen professori Hannu Piekkola. Hän muistutti, että kansainvälisen kilpailukyvyn mittaamisessa aineeton pääoma on yhä merkitsevämpää. Suomi pärjää kyllä tutkimuksessa, mutta myynnin, markkinoinnin ja johtamisen saralla suomalaiset mittelevät vain eurooppalaisessa keskisarjassa.

Täysi sali kuulijoita esitti innokkaasti pääministerille kiperiä kysymyksiä. Suomen talouden velkaantumisen lopettamiseksi pääministeri lupaili päätöksiä jo lähiaikoina, ja muistutti ainoiden vaihtoehtojen olevan menojen leikkaus ja verojen korotus. Huoltosuhde heikkenee jatkossakin, ja tähän tarjotaan lääkkeeksi työurien pidentämistä ja kuntauudistusta. Kataisen mukaan molemmat ovat välttämättömiä, mutta myös kaikkien etu.

Opiskelijoita pääministeri kannusti ottamaan kaiken irti EU:n mahdollistamasta liikkuvuudesta ja opista.

- Minusta on jokaisen opiskelijan kansalaisvelvollisuus lähteä kansainväliseen vaihtoon! provosoi Katainen ja kertoi itsekin olleensa aikoinaan Erasmus-vaihdossa Iso-Britanniassa.

Pääministeri Katainen otti lehdistötilaisuudessa kantaa myös yliopistouudistukseen ja kertoi olevansa erittäin tyytyväinen sen tuloksiin.

- Aihe on tunnetusti minulle rakas. Yliopistoverkko on nyt laitettu kuntoon eikä muutoksia ole näköpiirissä. Olen ihan varma, että tällä uudella rakenteella yliopistojen perustutkimus ja tutkimuksen vaikuttavuus ovat jo muutaman vuoden päästä ihan uudella tasolla.

Tilaisuus oli osa eri puolilla maata järjestettävää seminaarisarjaa, jonka järjestelyistä Vaasassa vastasivat Valtioneuvoston kanslia, ulkoministeriön Eurooppatiedotus ja Vaasan yliopisto.