Opiskelijat mukana kehittämässä Wilma-verkkopalvelua osana monitahoista yhteistyötä

Opiskelija katsoo tietokonetta.
Vaasan yliopiston opiskelijat ovat olleet tänä keväänä mukana kehittämässä Suomen oppilaitoksissa laajasti käytettyä Wilmaa. Yhteistyössä on ollut mukana Laihian lukio, Visma Enterprise Oy, Vaasan yliopisto ja Oulun yliopisto.

Opiskelijat ovat järjestäneet lukiolaisille ja heidän huoltajilleen työpajoja, jotka on toteutettu osana Käyttäjäkokemus-kurssia, joka kuuluu Vaasan yliopiston tietojärjestelmätieteen sekä teknisen viestinnän opintoihin.

Visman kehittämä Wilma on tunnettu ja lähes kaikille suomalaisille opiskelijoille tuttu verkkopalvelu, jonka välityksellä esimerkiksi viestitään huoltajille ja josta löytää lukujärjestykset. Koska Wilma kuuluu aktiivisesti myös lukiolaisten arkeen, oli se myös tuttu kohde sekä korkeakouluopiskelijoille että lukiolaisille lähteä kartoittamaan ja kehittämään käyttäjäkokemusta.

Kandivaiheen viestintätieteiden opiskelijat Justina Uusitalo ja Moona Palo olivat mukana järjestämässä yhtä Wilma-työpajaa lukiolaisryhmälle. Molemmat ovat itse käyttäneet Wilmaa myös lukiossa muutamia vuosia takaperin, joten palvelu oli myös heille tuttu.

Sekä Uusitalo että Palo ovat yhtä mieltä siitä, että kurssilla on heti ihan eri merkitys, kun harjoitus toteutetaan yrityksen oikean tarpeen kautta.

– Koko työskentelystä jäi niin meille kuin muillekin opiskelijoillekin erittäin positiivinen olo. Työpajoja kehuttiin erittäin hyvin valmistelluiksi ja tehtäviä hauskoiksi ja monipuolisiksi. Kaikki työskentelivät työpajojen aikana selvästi keskittyneinä, innoissaan ja myös hymyssä suin.

Työpajoissa keskityttiin Visman antamaan aitoon tarpeeseen ja Wilman käyttäjiä kuuntelevaan kehitystyöhön. Kurssin päätösluennolla opiskelijat esittivät Vismalle Wilman kehitysehdotuksia, joita vismalaiset kuuntelivat kiinnostuneina.

Oikea yritys-case on tarjonnut myös lukiolaisille tilaisuuden päästä näkemään yksi osa tuotekehitystä ja osallistua omalla panoksellaan sellaisen ohjelmiston suunnittelutyöhön, jota he itse käyttävät. Samalla he ovat päässeet tutustumaan käyttäjälähtöiseen tuotekehitysprosessiin, korkeakoulujen toimintaan sekä käyttöliittymäsuunnitteluun alana – ohjelmistokehitys kun ei ole vain koodaamista, vaan siihen tarvitaan monenlaista osaamista ja urapolkuja.

Lisätietoja:

Laura Havinen, yliopisto-opettaja, Vaasan yliopisto
Teemu Lehtonen, liiketoimintajohtaja, Visma Enterprise Oy, teemu.lehtonen@visma.com
Johanna Havinen, UX-suunnittelija, Visma Enterprise Oy, johanna.havinen@visma.com
Tuula Kaukola, opettaja, Laihian lukio, tuula.kaukola@edu.laihia.fi

Lue lisää VME-hankkeen blogista

Tietolaatikko

Mukana yhteistyössä ovat olleet Vaasan yliopiston VME interaction Design Environment, Oulun yliopiston Tiko-Silta -hanke ja Wilmaa kehittävä Visma Enterprise Oy. Yhteistyölukiona mukana Vaasan seudulta on ollut Laihian lukio.

VME Interaction Design Environment -hankkeen tavoitteena on luoda Pohjanmaan alueella Vaasan Technobothnialle tutkimus- ja innovaatioympäristö käyttöliittymätutkimukseen, pilotointiin ja testaukseen sekä vastaamaan tämän päivän ja tulevaisuuden käyttöliittymäsuunnittelun tarpeisiin.

Keskeisenä tavoitteena hankkeella on mahdollistaa verkostoituminen ja yhdistää opiskelijoita, yrityksiä, oppilaitoksia ja tutkijoita. Nyt toteutettu yhteistyö on malliesimerkki hankkeen toiminnasta ja usean eri tahon toinen toisistaan hyötymisestä.