Opiskelijahyvinvointiverkoston uutiskirje 1/2020

Uutiskirje sisältää mm. linkkejä keväällä järjestettyjen tapahtumien materiaaleihin, palautekyselyn Nyytin palveluista sekä tietoa, mistä voi saada apua ja tukea huoltensa kanssa myös kesän aikana.
Opiskelijahyvinvointiverkoston logo

Opiskelijoiden mielenterveyspäivä 2020

Kiitokset kaikille, jotka osallistuitte Opiskelijoiden mielenterveyspäivään! Sadat teot rakensivat yhteisöllisyyttä haastavassa tilanteessa.

Tänä vuonna kysessä oli kaikkien aikojen kolmas opiskelijoiden mielenterveyspäivä. Kampanja toteutettiin Nyytin nettisivuilla, Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä sekä Tuudossa, Jodelissa, Zoomissa ja Youtubessa.

Käy kurkkaamassa Nyytin Instagram-tililtä kohokohdista #mitätehtäis I ja #mitätehtäis II. Siellä on parisataa kohokohtaa mielenterveyspäivään osallistuneiden tuottamista sisällöistä ja etäteoista.

Osallistuminen tänä vuonna oli edellisvuotta vilkkaampaa. Erityisen laajasti mukana oli toisen asteen opiskelijat, mutta toisaalta myös yliopistot organisaatioina. Valtakunnallinen kampanja mainittii niin eduskunnan kyselytunnilla kuin Ylellä näytetyssä Ylioppilaiden vappuvastaanotoilla pidetyissä puheissa.

Kampanjasta voi vielä antaa palautetta.

Opiskelijoiden mielenterveyspäivää vietetään jälleen ensi keväänä 22.4.2021. Kampanjan ajankohta on 12.-23.4.2021.

Mistä apua kesällä?

Kesälläkin tukea, apua on saatavilla. Tärkeintä on, ettei huolten kanssa jäädä yksin.

Opiskelijoille ja nuorille aikuisille apua erilaisissa elämän haasteissa tarjoavia tahoja löydät aihealueen mukaan Nyytin apua ja tietoa -sivuilta.

Palautetta ja arviointia Nyytistä

Kuulisimme mielipiteesi Nyytin palveluista ja toiminnoista sekä niiden hyödyllisyydestä opiskelijoiden mielenterveyden edistämisessä.

STEA eli Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus saattaa joutua leikkaamaan järjestöille myönnettäviä avustuksia vuonna 2021 koronakriisin takia. Tämä tarkoittaa Nyytin osalta fokusoimista ja oleelliseen keskittymistä. Haluamme valmistautua rajaamiseen samalla kuunnellen myös verkostojamme.

Kävisitkö siis vastaamassa oheiseen kyselyyn? Siitä olisi meille kovasti apua.

Linkki palaute- ja arviointi-kyselyyn

Oppimisen vaikeudet ja mielenterveys -webinaarin tallenne

Keväällä 16.4.2020 järjestettiin OPHY-verkoston kaikkien aikojen ensimmäinen webinaari, joka keräsi yli 150 verkostolaista iltapäiväksi kuulemaan puheenvuoroja oppimisen vaikeuksista, minäpystyvyydestä sekä aivotaidoista. Webinaarin materiaalit löytyvät Nyytin verkkosivuilta.

Webinaarin tallennetta pääsee katselemaan Nyytin Youtubesta.

Itsemurha opiskeluyhteisössä - näkökulmia ennaltaehkäisyyn -seminaarin tallenteet

Syksyllä 2019 järjestettiin kasvokkain seminaari itsemurhien ennaltaehkäisystä opiskeluyhteisössä. Seminaarin anti on myös tänä kesänä arvokasta tietoa, sillä tiedämme, että itsemurha-ajatukset sekä itsemurhat ovat lisääntyneet korona-kevään myötä.

Seminaarin toivotut tallenteet ovat vihdoin saatavilla ja ne löytyvät Nyytin youtube-kanavalta.

Tässä myös suorat linkit videoihin:

Seminaarin alussa näimme myös Suicide Zero Finlandin Rasmus Anderssénin tervehdyksen.
Dokumentti-elokuva Rasmus päätti kuolla on nähtävissä Yle Areenassa.