Opetuspalkinto professori Riitta Viitalalle joustavien opetusmenetelmien kehittämisestä

Joustavien opiskelumahdollisuuksien kehittäminen ratkaisi opetuspalkinnon 2015 voiton Vaasan yliopistoon. Suomen Ekonomien Opetuspalkinnon sai professori Riitta Viitala kauppatieteellisestä tiedekunnasta. Vaasan yliopistolle tuli palkinto jo toista vuotta peräkkäin.

Palkintoraati nosti perusteluissaan esille erityisesti sen, miten professori Viitala tarjoaa opiskelijoille suuren määrän erilaisia tapoja oppia ja suorittaa kurssi. Joustavat suoritustavat huomioivat erinomaisesti sen, että opiskelijat ovat erilaisissa elämäntilanteissa ja monet käyvät töissä opintojen aikana.

– Palkintoraadin mielestä professori Viitalan työskentelytapa on hyvä käytäntö, josta muutkin opettajat voivat hyvin inspiroitua, kertoo palkintoraadin puheenjohtaja Ville Niukko Suomen Ekonomien tiedotteessa.

– Opetuspalkinto on tunnustus siitä työstä, mitä opettajat tekevät opetuksen hyväksi. Tämänvuotisessa voittajassa erityisen hienoa oli tapa, millä hän haastaa, luottaa opiskelijoihin ja kehittää omaa työtään jatkuvasti yhteistyössä opiskelijoiden kanssa, palkintoraadissa mukana ollut Hankenilla opiskeleva Mea Miettunen kiittelee.

Professori Riitta Viitala

Viitalan ilmiömäinen kyky innostaa ja saada opiskelijat ottamaan asiat tosissaan tuo hänelle vuodesta toiseen poikkeuksellisen hyvää palautetta. Viitala itse kiittää menestyksestään koko yhteisöään.

– Ilman opiskelijoitani ja työyhteisöäni en olisi saavuttanut tätä palkintoa. Hyvä opetus ei synny yksin, vaan hyvässä yhteistyössä kaikkien kesken.

Vuonna 2014 opetuspalkinnon sai Vaasan yliopiston markkinoinnin pääaineopiskelijoille suunnattu 15 opintopisteen kurssikokonaisuus tilastotieteiden johdantokurssi, tilastollinen tietojenkäsittely ja markkinoinnin analyysit.

Lisätietoja: professori Riitta Viitala, puh. 029 449 8431