OP Ryhmän tutkimussäätiöltä rahoitusta Vaasan yliopiston tutkijoille

OP Ryhmän tutkimussäätiö on myöntänyt apurahaa kuudelle Vaasan yliopiston tutkijalle. OP Ryhmän tieteelliset säätiöt eli OP Ryhmän tutkimussäätiö ja Kyösti Haatajan säätiö jakoivat apurahoina vuoden 2017 tutkimushaussa yhteensä 1,2 miljoonaa euroa.
.

Professorit Jussi Nikkinen ja Sami Vähämaa Vaasan rahoituksen ja laskentatoimen yksiköstä ovat saaneet 32 000 euron suuruiset apurahat professorin tutkimusvapaaseen. Nikkinen tutkii hankkeessaan suurten osakekurssimuutosten anatomiaa ja kytköksiä ja Vähämaa hallinto- ja ohjausjärjestelmiä, johdon kannustimia ja pankkien riskisyyttä.

Apurahatutkijat Junhua Jiang laskentatoimen ja rahoituksen yksiköstä, Jari-Mikko Meriläinen taloustieteen oppiaineesta ja Saara Vaahtoniemi taloustieteen oppiaineesta saivat kukin 25 000 euron apurahat päätoimisiin jatko-opintoihin. Lisäksi tohtorikoulutettava Carita Eklund taloustieteen oppiaineesta sai lisäksi 10 000 euron henkilökohtaisen apurahan.

OP Ryhmän tutkimussäätiön apurahat on tarkoitettu taloustieteellisiin tutkimuksiin ja jatko-opintoihin, ja Kyösti Haatajan säätiön apurahat maaseudun elinkeinotoimintaa käsitteleviin tutkimuksiin.

– Etusijalle asetetaan osuuspankkitoimintaa tai rahoitusalaa koskevat tutkimukset. Hakemukset ovat todella korkeatasoisia, ja niiden laatu paranee vuosi vuodelta. Tutkijoiden työpanoksen ansiosta olemme saaneet yhteiskunnallisesti merkittävää tutkimustietoa talouden kehityskuluista, sanoo OP Ryhmän tutkimussäätiön ja Kyösti Haatajan säätiön asiamies Heli Kangasluoma OP Ryhmän tiedotteessa.

• Jussi Nikkinen: Suurten osakekurssimuutosten anatomia ja kytkökset, 32 000 euroa
  • Sami Vähämaa: Hallinto- ja ohjausjärjestelmät, johdon kannustimet ja pankkien riskisyys, 32 000 euroa
  • Junhua Jiang: Can real estate regulatory policies constrain real estate risks to banking sector? Evidence from China, 25 000 euroa
  • Jari-Mikko Meriläinen: Pankin omistusmuodon vaikutus luottotappiovarausten allokointiin, 25 000 euroa