OP Ryhmä ja Österbottenin OP-Liitto lahjoittavat 45 000 euroa Vaasan yliopistolle. Österbottenin OP-Liittoon kuuluvat Korsnäsin, Kruunupyyn, Pietarsaarenseudun, Purmon ja Vaasan Osuuspankit.
Lahjoituksen ottivat vastaan johtaja Samu Leskinen, professori Panu Kalmi ja yhteyspäällikkö Mika Palosaari Vaasan yliopistosta.

– Me uskomme vahvasti yliopistojen tutkimukseen ja koulutukseen. Yritykset tarvitsevat Vaasaan ja Pohjanmaalle opiskelijoita, jotka pärjäävät erityisesti kansainvälisesti. Haluamme varmistaa yliopistokoulutuksen tulevaisuutta ja siksi olemme mukana tukemassa yliopistoja, kertoo Österbottenin OP-Liiton varapuheenjohtaja Ulf Nylund.

– OP-Ryhmän ja Österbottenin OP-Liiton lahjoitus varainhankintakampanjaamme on merkittävä. Olemme lahjoituksesta hyvin iloisia. Erityisen tyytyväisiä olemme OP Ryhmän pitkäjänteiseen ja laajalla rintamalla toteutettavaan yliopistoyhteistyöhön, sanoo yhteyspäällikkö Mika Palosaari Vaasan yliopistosta.

OP Ryhmä on päättänyt lahjoittaa yliopistoille kautta Suomen yhteensä 6,3 miljoonaa euroa parhaillaan käynnissä olevalla, kesäkuussa 2017 päättyvällä rahoituskierroksella.

Valtio tukee yliopistojen varainhankintaa myöntämällä jopa kolminkertaisen vastinrahan yliopiston keräämää yksityistä pääomaa vastaan. Vaasan yliopiston varainhankinta päättyy 30. kesäkuuta 2017. Tavoitteena on kerätä 2,5 miljoonaa euroa yliopiston peruspääomaan. Koossa on jo hieman yli 1,5 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:
Varapuheenjohtaja Ulf Nylund, Österbottenin OP-Liitto, p. 010 256 3833
Yhteyspäällikkö Mika Palosaari, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8522

Yliopistojen varainhankintakampanja

• Varainhankintakampanja valtakunnallisesti käynnissä 11/2014–6/2017
  • Yritykset, yhteisöt ja yksityishenkilöt voivat osallistua
  • Valtio maksaa jopa kolminkertaisen vastinrahan kerätylle summalle
  • Yli 10 000 euron lahjoituksen voi kohdentaa suoraan tietylle alalle
  • Verovähennysoikeus yritykselle ja yksityishenkilölle
  • Vaasan yliopisto käyttää pääoman tuottoa suoraan opetuksen ja tutkimuksen hyväksi