Oivalluksia-podcast: Sähköshokkeja

Kauhaniemi ja Rajala äänitysstudiossa
Tuleeko sähkölaskua katsoessa shokki? Sähköverkkojen säävarmuuteen investoiminen on lisännyt sähkön siirtohintoja tuntuvasti. Onko kuluttajalla mitään mahdollisuuksia toimia tässä murroksessa, muuta kuin kaivella lisää ja lisää kukkaroaan? Aiheesta keskustelevat Oivalluksia-podcastin kolmannessa jaksossa sähkötekniikan professori Kimmo Kauhaniemi ja markkinoinnin professori Arto Rajala.

Kimmo Kauhaniemi on erikoistunut älykkäisiin sähköverkkoihin. Hän on tutkinut muun muassa sähköverkkojen suojausta ja sekä hajautetun energiantuotannon liittämistä verkkoon. Markkinoinnin professori Arto Rajala on puolestaan tutkimuksessaan kiinnostunut kestävistä energiamuodoista sekä kuluttajien roolista ja yritysten liiketoimintamahdollisuuksista energiamarkkinoiden murroksessa.

Kuluttajan rooli sähkömarkkinoilla on Kauhaniemen ja Rajalan mukaan muuttumassa yhä aktiivisemmaksi – kun sähkön kokonaishinta energianhintoineen, siirtohintoineen ja veroineen kasvaa, niin osa ryhtyy jopa sähkön pientuottajiksi.

– Kehitys on viemässä siihen suuntaan, että hajautettu tuotanto ja kuluttajan oma tuotanto tulevat kannattavaksi, sanoo Kauhaniemi.

– Kuluttajien kiinnostus omaan sähköntuotantoon ja tuottaja-kuluttaja toimimiseen on huomattavasti lisääntynyt viime aikoina, on syntymässä energiayhteisöjä, jatkaa Rajala.

Kauhaniemen mukaan lainsäädännössä on vielä jonkin verran esteitä sille, että kuluttajien omaa tuotantoa tai energiavarastointia voidaan hyödyntää täysimittaisesti.

– Sääntelyä varmasti ollaan jollain aikajänteellä muuttamassa, niin että uusia toimintamalleja voidaan ottaa helpommin käyttöön.

Kuluttajilla on muitakin keinoja sähkölaskunsa tasoittamiseksi. Ilmalämpö- ja maalämpöpumput voivat esimerkiksi taittaa sähkön tarvetta lämmityksessä. Kuluttajilla on mahdollista myös säännellä omaa sähkönkulutustaan esimerkiksi vesivaraajan avulla ja siirtää sitä edullisimpiin aikoihin. Tässä kysyntäjouston hyödyntämisessä apuna ovat tekoäly ja älykkäät sähköjärjestelmät.

Oivalluksia-podcast

Oivalluksia on Vaasan yliopiston uusi tiedepodcast, joka tarjoaa uutta tieteellistä tietoa, oivalluksia ja havaintoja. Podcastin jaksoissa tartutaan ajankohtaisiin teemoihin ja kiinnostaviin ilmiöihin. Keskustelemassa ovat eri alojen tutkijat. Heitä jututtaa toimittaja Miia Kahila Radio Vaasasta.

Oivalluksia-podcastia voit kuunnella: