Nyytin uutiskirje 7/2020

Tästä uutiskirjeestä voit lukea, kuinka pyrimme edistämään opiskelijoiden mielenterveyttä ja kykyä opiskella lähitulevaisuudessa.

#onneksionjoku
Nyyti vinkkaa - Nyyti News

Onneksi on joku!

Sosiaali- ja terveysalan järjestöissä toimii noin 550.000 vapaaehtoista ja työntekijää. Ilman heitä monia suomalaisten hyvinvointia tukevia palveluita ei olisi. Järjestöt takaavat sen, että erilaisissa elämäntilanteissa jokaiselle löytyy joku, joka tukee, kuuntelee, pitää huolta tai edistää hyvää oloa arjessa.

Me Nyyti ry:ssä haluamme vaikuttaa opiskelijoiden tietoisuuteen ja kykyyn ylläpitää ja edistää omaa mielenterveyttään ja opiskelukykyään. Haluamme myös lisätä yhteiskunnan tietoisuutta siitä, että opiskelijoiden mielenterveyden ja opiskelukyvyn ylläpitäminen ja edistäminen on erityisen tärkeää, koska mielenterveysongelmat muodostavat suurimman syytekijän nuorten aikuisten opiskelukyvyttömyyteen. Opiskeluaikaiset jaksamisen haasteet, vaikeudet opinnoissa ja niiden viivästyminen muodostavat riskin myöhemmälle mielenterveysperustaiselle työkyvyttömyydelle.

Paremman työelämän puolesta

Mielenterveysongelmien takia menetetään 17 miljoonaa työpäivää vuodessa. Luku on huikea, mutta ihmiset eivät ole kuitenkaan pelkkiä lukuja tilastoissa. Lukujen takana on tositarinoita työuupumuksesta, masennuksesta tai ahdistuksesta.

Panostamalla mielen hyvinvointiin voimme auttaa ihmisiä jaksamaan paremmin!

Me voimme yhdessä edistää mielenterveyttä työelämässä. Keinot siihen ovat jo tiedossa – nyt on aika ottaa ne käyttöön!

Nyyti mukana kampanjoimassa paremman työelämän puolesta

Nyyti ry on Mielenterveyspoolin jäsen. Olemme koonneet yhdessä muiden Mielenterveyspoolin jäsenten kanssa ehdotuksia työnantajille ja päättäjille, joiden avulla voidaan edistää mielenterveyttä ja pienentää heikentyneen mielenterveyden 11 miljardin vuosikustannuksia. Ehdotukset ovat luettavissa Mielenterveyspoolin verkkosivuilta.

Seuraa Nyytin ja Mielenterveyspoolin somekanavia ja osallistu #mielekästyö -kampanjaan!

Taitoja ajanhallintaan -verkkoryhmä 2.11.–4.12.2020

Mietitkö, miten vähentää kiirettä ja hoppua opiskeluarjessa? Kuinka hallita omaa ajankäyttöä paremmin? Entä miten helpottaa tasapainoilua opintojen ja vapaa-ajan välillä?

Taitoja ajanhallintaan -nettiryhmässä käsitellään ajankäyttöön ja sen hallintaan liittyviä kysymyksiä.

Voit jakaa kokemuksia toisten ryhmäläisten kanssa sekä opetella uudenlaisia taitoja oman ajankäyttösi helpottamiseksi. Nettiryhmä toteutetaan Facebookin salattuna ryhmänä. Ryhmä on maksuton.

Lue lisää ryhmästä ja hae mukaan.

Opiskelijahyvinvointiverkoston webinaari 19.11.2020

Tervetuloa Opiskelijahyvinvointiverkoston (OPHY) järjestämään jokasyksyiseen verkostopäivään 19.11.2020 klo 9-12 Zoomissa. Syksyn webinaarissa ollaan etäopiskelun kuormittavuuden äärellä ja etsitään keinoja siihen, kuinka opiskeluyhteisössä on mahdollista tukea jaksamista verkon välityksellä. Webinaari sopii kaikille, jotka omassa työssään tai vaikkapa luottamustoimessaan ovat tekemisissä opiskelijoiden kanssa tai järjestävät heille toimintaa.

Osallistuminen on maksutonta.

Webinaarin ohjelman löydät Nyytin verkkosivuilta. Ilmoittautuminen avataan lokakuussa ja ilmoittautumislinkki julkaistaan Nyytin verkkosivuilla sekä seuraavissa Nyyti vinkkaa ja OPHY-uutiskirjeissä.

Liity OPHY-verkoston jäseneksi ja tilaa OPHY-uutiskirje, niin pysyt ajan tasalla verkoston kuulumisista!

Nyytin chatit

Alta näet kaikki syksyn chattimme. Huomioithan, että chattien aika vaihtelee: tiistaisin chatit pidetään klo 15-17 ja torstaisin klo 18-20.

Lokakuu

• ti 20.10.   Rajat ja seksuaalisuus
  • ti 27.10.   Kuinka selvitä erosta?
  • to 29.10.  Sinkkuus – vapaus valita vai yksinäinen piina?

Marraskuu

• ti 3.11.    Työ ja opiskelu
  • to 5.11.   Perhe ja opiskelu
  • ti 10.11.   Vahvistuuko stressi stressaamalla - pyöriikö ajatukset kehää?
  • ti 17.11.   Masentaako kaamos?
  • to 19.11.  Onko motivaatio ja jaksaminen tahdosta kiinni?
  • ti 24.11.   Miten selvitä uupumuksesta?

Joulukuu

• ti 1.12.     Miten välttää vertailua toisiin?
  • to 3.12.    Miten olla myötätuntoinen itseään kohtaan?
  • ti 8.12.     Miten vahvistaa uskoa omiin kykyihin?
  • ti 15.12.   Masennus ja opinnot
  • to 17.12.  Ahdistus ja opinnot

Lisätietoa chateista Nyytin verkkosivuilta kohdasta Opiskelijoile > Chat.

NyytiTalk

NyytiTalkissa käsitellään opiskelijan elämään ja hyvinvointiin liittyviä teemoja mm. ihmissuhteita, opiskelua sekä arjessa jaksamista. NyytiTalkit striimataan Nyytin YouTube-kanavalla yleensä torstaisin kello 15.00 – noin 15.30. Keskustelusta jää tallenne, joka on jälkikäteen katsottavissa YouTube-kanavan videoista.

Syksyn 2020 Nyytitalkit

• 11.11.   Mikä kuormittaa opiskelijaa?
  • 10.12.  Toipumisorientaatio – kohti merkityksellistä elämää

Tule mukaan seuraamaan ja osallistu keskusteluun!

NyytiCast

Nyytin podcast-sarjassa – NyytiCast – puhutaan rohkeasti mielenterveydestä ja opiskelijoiden hyvinvoinnista. Podcastien teemat vaihtelevat ja mukana on aina mielenkiintoisia vieraita.

Kuuntele NyytiCastiä Soundcloudissa tai Spotifyssa.

Syksyn 2020 NyytiCastien ilmestymispäivät ja aiheet

• 19.10.   Aikuiset ystävät