Nyyti vinkkaa 8/2020

Marraskuussa keskustellaan jaksamisesta.
Nyyti vinkkaa - Nyyti News

Olemme jälleen saavuttaneet sen ajan vuodesta, jolloin valoisaa aikaa on päivästä aina vaan vähemmän. Pimeys vaikuttaa jaksamiseen ja tuntuu vievän voimat monelta meistä. Etäopiskelu tai etätyö ovat tällä hetkellä myös meitä monia kuormittavia asioita.

Marraskuussa Nyytin viestinnässä keskitytään jaksamiseen. Seuraamalla meitä eri kanavissa saatat saada hyviä vinkkejä jaksamisen edistämiseen ja ylläpitämiseen. Nyytin luotsaama Opiskelijahyvinvointiverkosto järjestää 19.11.2020 webinaarin, jossa pohditaan sitä, kuinka voimme tukea opiskelijoiden jaksamista verkossa.

Muistetaan nauttia arjen pienistä hetkistä, sillä ne auttavat meitä jaksamaan!

Nyytin chatit

Nyytin chat on paikka yhteiselle ajatusten ja kokemusten vaihdolle. Opiskelijoille suunnatussa ryhmämuotoisessa chatissa jutellaan erilaisista opiskelijan arkea ja elämää koskettavista asioista.

Chatissa voit jutella täysin anonyymisti, eikä etukäteen tarvitse ilmoittautua. Chateissa on aina mukana myös Nyytin vaparit tai työntekijä.

Huomioithan, että chattien aika vaihtelee: tiistaisin chatit pidetään klo 15-17 ja torstaisin klo 18-20.

Marraskuun chatit

10.11.2020 klo 15-17: Vahvistuuko stressi stressaamalla - pyöriikö ajatukset kehää?

Tuntuuko että pelkkä ajatus stressistä lisää stressin tunnetta? Pyörivätkö ajatuksesi stressissä, sen oireissa ja siinä, miten stressaantunut olet? Tervetuloa illan chattiin juttelemaan stressistä ja keinoista, joilla stressaavia ajatuksia voisi vähentää ja pysäyttää.

17.11.2020 klo 15-17: Masentaako kaamos?

Marraskuun pimeys masentaa. Millä käytännön keinoilla kaamosmasennusta voisi helpottaa? Taistellaan chattäämällä yhdessä pimeyttä vastaan! Tule mukaan!

19.11.2020 klo 18-20: Onko motivaatio ja jaksaminen tahdosta kiinni?

Motivaation liittyy tahdonvoima ja toiminta. "Ryhdistäydy" ja "ota itsestäsi niskasta kiinni" ovat tuttuja kehotuksia niin muilta kuin sinulta itsellesi. Onko motivaatio ja jaksaminen kuitenkaan aina pelkästä tahdosta kiinni? Miten on silloin, kun asioihin ei voi itse jostain syystä vaikuttaa? Tule jakamaan ajatuksia aiheesta ja vinkkejä, kuinka voit inspiroitua motivoitumaan, kun tahto ei yksistään riitä.

24.11.2020 klo 15-17: Miten selvitä uupumuksesta?

Uupumus on valitettavasti yleistynyt opiskelijoillakin. Osaatko tunnistaa alkavan uupumuksen merkit? Jos olet kokenut uupumuksen, miten selvisit siitä? Tule jakamaan parhaat keinosi toipumiseen ja jaksamisen ylläpitämiseen.

NyytiCast

Nyytin podcast-sarjassa – NyytiCast – puhutaan rohkeasti mielenterveydestä ja opiskelijoiden hyvinvoinnista. Podcastien teemat vaihtelevat ja mukana on aina mielenkiintoisia vieraita.

Seuraa NyytiCastiä Soundcloudissa tai Spotifyssa, niin saat ensimmäisten joukossa tiedot uusista NyytiCast-jaksoista!

Joko kuuntelit viimeisimmän NyytiCast-podcastin - NyytiCast #22: Rakas, rakas ystävyys?

Joskus ystävällä menee huonosti. Omia rajoja ystävän tukemisessa voi olla vaikea tunnistaa, kun rakasta ihmistä haluaisi auttaa ja huoli toisesta on suuri. Miten paljon ystävää pitää ja voi tukea? Minkälaisia tunteita ystävän mielenterveysongelmat itsessä herättävät ja kenelle niistä voisi puhua? Korona-aika on saattanut myös olla monelle kovin raskas ja tarvetta tuelle on paljon.

Tässä NyytiCast-jaksossa jaetaan ajatuksia aiheesta ja myös omia kokemuksia siitä, miten on saanut apua ja millainen apu on ollut sitä kaikista tärkeintä. Aiheesta keskustelemassa ovat FinFamin omaistyön asiantuntija Marjukka Kaitakorpi ja kokemusasiantuntijana FinFamilta Olga Klemetti. Jaksoa hostaa Nyytin Milla Järvensivu.

Lisää NyytiCast-jaksoja löydät Nyytin verkkosivuilta.

Tulevat NyytiCastit

• 2.11.   Suorittamiskulttuuri
  • 16.11.   Huijarisyndrooma
  • 23.11.   Suru ja sureminen
  • 30.11.   Some ja mielenterveys
  • 7.12.   Pakko-oireet
  • 14.12.   Päämäärättömyys

NyytiTalk

NyytiTalkissa käsitellään opiskelijan elämään ja hyvinvointiin liittyviä teemoja, mm. ihmissuhteita, opiskelua sekä arjessa jaksamista. NyytiTalkit striimataan Nyytin YouTube-kanavalla yleensä torstaisin kello 15.00 – noin 15.30. Keskustelusta jää tallenne, joka on jälkikäteen katsottavissa YouTube-kanavan videoista.

Syksyn 2020 NyytiTalkit

• 11.11.   Mikä kuormittaa opiskelijaa?
  • 10.12.  Toipumisorientaatio – kohti merkityksellistä elämää

Tule mukaan seuraamaan ja osallistu keskusteluun!

Mielellä on väliä -blogi

Mielellä on väliä! -blogissamme kirjoitetaan opiskelijoiden hyvinvointiin liittyvistä ajankohtaisista asioista, otetaan kantaa ja herätetään keskustelua. Kirjoittajina toimivat niin Nyytin työntekijät, alan toimijat kuin opiskelijatkin.

Joko luit uusimmat blogikirjoituksemme?

Lisää blogikirjoituksia löydät Nyytin verkkosivuilta.

Opiskelijoiden tarinat

Tiesitkö, että Nyytin verkkosivuilta löytyy myös opiskelijoiden itsensä kirjoittamia tarinoita? Tarinoissa käsitellään opiskelijan elämään ja hyvinvointiin liittyviä asioita ja ilmiöitä omakohtaisesti, lähietäisyydeltä.

Lue uusimmat tarinat:

Lisää tarinoita löydät Nyytin verkkosivuilta.