Nyyti vinkkaa 6/2023

Nyyti vinkkaa - Nyyti News

Tervehdys Nyytistä

Saimme iloisia uutisia - Hyvän mielen työpaikka® -merkkiä hallinnoiva Mieli Suomen Mielenterveys ry on myöntänyt Nyyti ry:lle Hyvän mielen työpaikka® -merkin tunnuksena ja tunnustuksena työnantajan sitoutumisesta henkilöstön mielenterveyden vaalimiseen ja vahvistamiseen!

Merkin myöntäjä toteaa Nyyti ry:n toiminnasta seuraavaa:

”Erityisen ilahduttavaa oli mieliystävällisen arjen vahva painoarvo. Lähestytte viisaasti hyvän arjen rakentamista aloittaen sen perehdytykseen panostamisesta ja kerran vuodessa päivitettävistä tehtävänkuvista, laajentaen kehittämistyön yhteenkuuluvuuden ja autonomian kokemuksen vahvistamiseen sekä työpaikan ja -ajan joustoihin hyvän työn ja vapaa-ajan tasapainon saavuttamiseksi. Lisäksi huolehditte myös esihenkilöresurssien riittävyydestä sekä esihenkilöiden hyvinvoinnista ja valmiuksista.”

Lue kaikki perustelut verkkosivujemme uutisesta

Olemme myös iloisia siitä, että joukkomme on helmikuussa vahvistunut kahdella uudella työntekijällä. Joni Tuokko aloitti hallintokoordinaattorina  ja Essi Rantanen kohtaavan verkkotoiminnan eli vertaistukichattien ja vertaisryhmien parissa. Kohtaavan verkkotoiminnan lisäksi Essi on mukana Tubettajat nuorten mielenterveyden vertaistukena (TUBEDU) -tutkimushankkeessa, jossa Nyyti on yhteistyökumppanina.

Tutustu Joniin ja Essiin lukemalla verkkosivujemme uutiset

Tässä uutiskirjeessämme kerromme kesäkuun ja vähän jo syksynkin tapahtumista.  Jatka siis tämän uutiskirjeen lukemista, niin tiedät, mitä on tulossa.

Ajankohtaisimmat tiedot toiminnastamme löydät Nyytin sivuilta Instagramista, Facebookista, LinkedInistä ja Linktr.ee:stä, kuten myös Twitterissä ja Tuudosta sekä tietenkin verkkosivuiltamme. (Linkit avautuvat uuteen ikkunaan).

Keskusteluapua

Nyytin chat

Nyytin Chateissä pääset käsittelemään asioita ja jakamaan kokemuksia muiden opiskelijoiden kanssa. Vertaistuki opiskelijoilta opiskelijoille on  joka chatissä tärkein tavoitteemme! Ryhmämuotoisessa chatissä jutellaan anonyymisti.

Nyytin Chat on tarkoitettu täysi-ikäisille opiskelijoille. Chatissä noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Pääset mukaan chatteihin ilman ennakkoilmoittautumista.

Tule rohkeasti mukaan, ole huoleti oikeinkirjoituksesta tai kirjoituksen sujuvuudesta - tärkeintä on, että olet mukana!

Kesäkuu

Ennen kesätaukoa jäljellä on vielä yksi suomenkielinen chat ja yksi englanninkielinen chat. Suomenkielisessä chatissä pohditaan aihetta: “Mitä voi toivoa tulevaisuudelta?” Onko tulevaisuus mahdollisesti vain kriisiä toisen perään, kun koronapandemia, ilmastonmuutos, lajikato ja kiristynyt turvallisuustilanne ovat aikamme suuria haasteita, vai onko siellä kuitenkin toivoa? Chatissä keskustellaan myös omasta roolista tämän kaiken keskelle.  Tervetuloa chattiin juttelemaan siitä, miten tulevaisuustoiveesi voisi sovittaa yhteen maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuuden kanssa.

Ajankohta: to 8.6. klo 18-10 Mitä voi toivoa tulevaisuudelta? (linkki avautuu uuteen ikkunaan).

Lisätietoja chateistä verkkosivuiltamme. (linkki avautuu uuteen ikkunaan)

Yksilötukea ympäristökriisiin liittyvien huolien käsittelyyn

Ympäristö ja tulevaisuus mielessä -hanke tukee nuorten, opiskelijoiden ja kaikenikäisten mielenterveyttä kasautuvien kriisien ajassa. Tarjoamme koulutusta, vertaistukea ja materiaaleja – tutustu ja tule mukaan!  (linkki avautuu uuteen ikkunaan).

Mietityttääkö ympäristökriisi, esimerkiksi ilmastonmuutos, lajikato tai tulevaisuuden erilaiset uhkakuvat? Haluaisitko keskustella näihin teemoihin liittyvistä ajatuksista ja tunteista nimettömästi ja luottamuksellisesti?

Tarjoalla on kuuntelevaa korvaa, ohjausta ja neuvontaa. Voit soittaa omalla asialla tai esimerkiksi kysyä vinkkejä jonkun toisen puolesta. Puhelut ovat täysin luottamuksellisia eikä niitä tallenneta. Puhelut maksavat tavallisen matkapuhelun verran. Niistä ei veloiteta ylimääräisiä kuluja.

Ota yhteyttä puhelimitse numeroon 050 549 9353. Puhelintuki päivystää joka viikko keskiviikkoisin klo 16–18.

Voit myös kirjoittaa sähköpostia osoitteeseen tuki@tunne.org (linkki avautuu uuteen ikkunaan).  Viesteihin pyritään vastaamaan kolmen arkipäivän kuluessa.

Puheluihin ja sähköposteihin vastaa Tunne ry:n työntekijä. (linkki avautuu uuteen ikkunaan).

Apua yksinäisyyteen Yksinäisyys mielessä -vertaisryhmistä

Yksinäisyystyö korkeakouluissa -hanke tarjoaa opiskelijoille kahdenkeskistä keskustelutukea koulutetun ammattilaisen viiden tapaamiskerran verran. Aikoja on hyvin tarjolla ja tukea saa myös läpi kesän, jopa heinäkuussa.

Syksyn Yksinäisyys mielessä -vertaisryhmien tiedot löytyvät jo verkkosivuiltamme ja ilmoittautuminenkin on jo auki. Vertaisryhmiä järjestetään sekä Zoom-välitteisesti että Discordissa.  Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan! (linkki avautuu uuteen ikkunaan).

Nyyti ry:n ja HelsinkiMission yhteinen Yksinäisyystyö korkeakouluissa -hanke (linkki avautuu uuteen ikkunaan) tarjoaa tukea opiskelijoille yksinäisyyden vähentämiseksi sekä auttaa opiskelijoiden parissa toimivia tunnistamaan paremmin opiskelijoiden yksinäisyyttä ja kohtaamaan sitä omassa työssään.

Koulutuksia

Save the date: Haku syksyn NyytiCoaching-ohjelmaan starttaa 5.9.2023

Haluaisitko saada valmennusta oman suuntasi löytämiseen ja potentiaalisi tunnistamiseen? Kaipaisitko tukea työelämään ja -uraan liittyvien tavoitteidesi kirkastamiseen?

Tule mukaan NyytiCoachingiin! Maksuttomaan coaching-prosessiin sisältyy kolme verkkovälitteistä yksilövalmennustapaamista koulutetun ammatticoachin kanssa. Toiminta on suunnattu opintojensa loppuvaiheessa oleville ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoille sekä tohtorikoulutettaville kaikkialla Suomessa.

Haku syksyn NyytiCoaching-ohjelmaan starttaa 5.9.2023 klo 10. Paikat saattavat täyttyä nopeasti, joten mikäli kiinnostuit - merkkaa hakuajankohta jo kalenteriin. Varsinaiset valmennusprosessit tapahtuvat loka-joulukuussa 2023.

Lisätietoa ja hakuohjeet (linkki avautuu uuteen ikkunaan).