Nuoret rakentavat tölkkisatelliitteja, jotka laukaistaan kilometrin korkeuteen

Image
Vaasan yliopisto ja LUMA-keskus Pohjanmaa ovat mukana järjestämässä CanSat-tölkkisatelliittikilpailua 30.3.–2.4.2023 Vaasassa. Kilpailussa nuoret rakentavat satelliittien pienoismalleja, jotka laukaistaan kilometrin korkeuteen keräämään tietoa muun muassa ilmanpaineesta.

CanSat-kilpailussa nuorten tehtävänä on rakentaa lämpöä ja ilmanpainetta mittaava satelliitin pienoismalli, jonka osat, kuten akku ja anturit, mahtuvat virvoitusjuomatölkkiin. Tölkkisatelliitti laukaistaan pienoiskantoraketin kyydissä noin kilometrin korkeuteen, ja lennon aikana saatavat tiedot siirretään maassa olevalle tietokoneelle analysointia varten. Jotta tölkki selviytyisi laskeutumisesta nuoret kiinnittävät siihen esimerkiksi laskuvarjon.

CanSat-kilpailu järjestetään Vaasassa ja Suomessa nyt toista kertaa. Kilpailuun osallistuu 14–19-vuotiaita yläkoulun ja toisen asteen oppilaita 4–6 hengen joukkueina opettajiensa johdolla. Kilpailussa on joukkueita muun muassa Naantalista, Tallinnasta, Kokkolasta, Helsingistä ja Vaasasta.

Voittajajoukkue etenee Euroopan avaruusjärjestö ESA:n järjestämään kansainväliseen loppukilpailuun, joka järjestetään kesäkuussa. Loppukilpailussa nuoret kilpailevat viiden päivän aikana Euroopan parhaan CanSat-projektin tittelistä, korkeimmasta teknisestä suorituksesta sekä merkittävimmästä tiedeprojektista.

Suomen CanSat-kilpailun toteuttavat ESERO Finland -verkoston jäsenet Tiedekeskus Heureka, Suomen Avaruustutkimusseura, Vaasan yliopisto, LUMA-keskus Pohjanmaa, Kvarken Space Center, Åbo Akademi Skolresurs, Arctic Astronautics, Meteorian vierailukeskus, Vaasan Andromeda ry, Vaasa Energy Academy ja Waasa Innovation Center.

ESERO Finlandin toiminnan tavoitteena on kehittää lasten ja nuorten tiede- ja tekniikkaosaamista ja innostaa heitä luonnontieteen ja teknologian aloille. Tällä hetkellä aloille päätyvien nuorten määrät ovat laskussa ja PISA-tulokset osoittavat suomalaisten luonnontiedeosaamisen heikkenemistä.

Innostavien tiede- ja teknologiakilpailujen sekä -tapahtumien lisäksi ESERO Finland järjestää opettajille monialaisia, oppiainerajat ylittäviä täydennyskoulutuksia, jotka ohjaavat muun muassa ohjelmointiin ja digitaalisten sovellusten käyttöön. Seuraava opettajille suunnattu koulutus Maan tarkkailu järjestetään 3. huhtikuuta Vaasan yliopistolla, LUMA-keskus Pohjanmaan SAGA-tiedeluokassa. Koulutuksessa havainnoidaan Maan ilmiöitä satelliittikuvien ja niihin liittyvän tutkimustiedon avulla.