Nuoret puhuivat Vaasan seudun tulevaisuudesta

Vaasan kaupungin nuorisovaltuusto käynnisti alueen nuorten ja päättäjien välisen keskustelun Vaasan seudun tulevaisuudesta yliopistolla tiistaina 29.5. Tilaisuus järjestettiin yhteistyössä Vaasan yliopiston filosofisen tiedekunnan ja Vaasanseudun Kehitys Oy:n kanssa.
Nuoret vaihtoivat ajatuksia kuntapäättäjien kanssa.

Nuoret haastoivat kysymyksillään ja väittämillään päättäjät keskustelemaan Vaasan seudun kehittämisestä. Keskustelu pyöri pitkään kuntaliitosten ympärillä. Nuoret miettivät, voiko suurissa kunnissa enää vaikuttaa asioihin ja miten käy lähipalveluiden. He eivät nähneet, että kuntaliitokset olisivat ratkaisu perustavanlaatuisiin tulevaisuuden kysymyksiin.

Viihtyisää seutua rakentamassa

Nuoret olivat huolissaan siitä, miten taloudelliset seikat tuntuvat olevan kouluissa tärkeämpää kuin opiskelijoiden hyvinvointi. Kuntapäättäjät olivat yhtä mieltä siitä, ettei raha ratkaise kaikkea eikä kustannustehokkuus saa mennä kohtuuttomuuksiin.
– Valtiokin vaatii, että kouluterveydenhuolto hoidetaan kunnissa kuntoon. Lisäksi on alettu kiinnittää huomiota luokkakokoihin, totesi Vaasan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Håkan Nordman.

Lisäksi päättäjiltä kysyttiin, miten nuoret itse voivat vaikuttaa kunnassaan. Vastaukseksi ei kelvannut perinteinen ”olemalla aktiivinen”, vaan kaivattiin konkreettisia esimerkkejä. Isonkyrön kunnanjohtaja Eino Toivola myönsi, että kuntapäättäjien pitäisi näkyä enemmän nuorille ja yhteisiä tapaamisia tulisi pitää useammin. Nuorille ehdotettiin myös mm. liittymistä oppilaskuntiin tai muihin nuorten yhdistyksiin ja järjestöihin, joissa pääsee vaikuttamaan.

Nuoret näyttävät viihtyvän Vaasan seudulla. Nuorista keskustelijoista enemmistö uskoi asuvansa täällä myös kymmenen vuoden kuluttua. Paria nuorta taas veti puoleensa joko ulkomaat tai Helsingin seutu sekä ala jota Vaasassa ei voi opiskella.

Paikalle oli kutsuttu aktiivisia nuoria oppilaskunnista ja muista nuorisojärjestöistä Vaasasta, Isostakyröstä, Korsnäsistä, Laihialta, Maalahdesta, Mustasaaresta, Vähästäkyröstä ja Vöyriltä. Joka kunnasta tilaisuuteen oli kutsuttuna kunnanjohtaja ja kunnanvaltuuston puheenjohtaja. Päivän puheenjohtajana toimi filosofisen tiedekunnan dekaani Hannu Katajamäki.