Namibian suurlähettiläs ehdottaa opiskelija- ja tutkijavaihtoa

Vaasan yliopiston teknillisessä tiedekunnassa keskiviikkona vieraillut Namibian suurlähettiläs Bonny Haufiku näkee, että Vaasan yliopisto ja Namibian yliopisto voisivat tehdä yhteistyötä koulutuksessa ja tutkimuksessa.
– Yhteistä tutkimusta, vaihto-opiskelijoita, vierailevia professoreita ja ehkä apua instituutioiden perustamisessa.
Tutkimusjohtaja Erkki Hiltunen keskusteli Namibian suurlähettilään Bonny Haufikun ja opiskelija Oby Manyandon kanssa Fabriikin edustalla yhteistyömahdollisuuksista.

Namibian suurlähettiläs Bonny Haufikun mukaan Namibialta puuttuu maan historian vuoksi omia asiantuntijoita. Maa oli pitkään siirtomaana, viimeiseksi Etelä-Afrikan tasavallan alaisuudessa ennen itsenäistymistään vuonna 1990. Oman yliopiston Namibia sai vasta vuonna 1992.

– Meiltä kiellettiin koulutus monien vuosien ajan, joten meillä on edelleen iso puute omista osaajista. Olemme edelleen alkutaipaleella, sanoo Haufiku.

Omien osaajien puutetta kuvaa Haufikun mukaan esimerkiksi se, että Namibian yliopiston professoreista suurin osa on ulkomaalaisia. Hän toivoisikin, että namibialaiset saisivat oppia ulkomailla - esimerkiksi Vaasan yliopistossa.

Ainakin yksi namibialainen opiskelee jo Vaasan yliopistossa, eli maisterintutkintoaan tekevä Oby Manyando. Suurlähettilään vierailu toteutui hänen aloitteestaan.

Namibian suurlähetystö Suomessa on uusi, perustettu vasta tammikuussa. Suurlähettilään mukaan yksi hänen tavoitteensa onkin edistää koulutusta kauppasuhteiden ja investointien lisäksi.

"Energia on koko Afrikan ongelma"

Vaasa on alueena tunnettu energiaosaamisestaan.  Myös yliopistossa on energia yksi tärkeistä tutkimusalueista. Tämä kiinnostaa myös Namibiassa. Maa on suuri, yli 2,5 kertaa isompi kuin Suomi, mutta ihmisiä on verraten vähän - eli runsaat kaksi miljoonaa.

Aurinko paistaa täydeltä taivaalta ja maassa on paljon mineraalivaroja. Isot öljy-yhtiöt ovat myös ryhtyneet etsimään öljyä ja kaasua Namibiasta. Auringonpaisteesta ja mineraalivaroista huolimatta Namibiassa on silti pula energiasta. Energiaa tuodaan nykyisin paljolti ulkomailta.

– Namibiassa on pula energiasta, mutta mahdollisuuksia riittää. Meillä on kirkas taivas ja 95 prosenttia auringonpaistetta, eli tilanteen voi muuttaa - oli se sitten tuuli- tai aurinkoenergialla tai biopolttoaineilla, Haufiku sanoo.

Haufikun mukaan suomalaisilla yrityksillä voisikin olla hyviä liiketoimintamahdollisuuksia energia-alalla Namibiassa. Hänen mukaansa suomalaiset yritykset voisivat käyttää Namibiaa myös ponnahduslautana muille Afrikan markkinoille.

– Energia ei ole vain Namibian ongelma, vaan koko Afrikan ongelma, hän sanoo.

Tutkimusjohtaja Erkki Hiltunen Vaasan yliopiston teknillisestä tiedekunnasta arvioi, että Vaasan yliopistossa voitaisiin löytää yhteisiä projekteja Namibian kanssa. Yksi mahdollisuus voisi olla esimerkiksi projekti liittyen kaasun jakeluverkoston luomiseen.