Minna Martikainen nimitetty Vaasan yliopiston vararehtoriksi

Vaasan yliopiston hallitus on nimittänyt professori Minna Martikaisen Vaasan yliopiston tutkimuksesta vastaavaksi vararehtoriksi 1.8.2020 alkaen viisivuotiskaudeksi. Tehtävä on uusi.
Minna Martikainen

Kauppatieteiden tohtori Minna Martikaisella on monipuolinen kokemus usean eri yliopiston johtotehtävissä toimimisesta. Hän on toiminut Hankenin (Svenska Handelshögskolan) vararehtorina vuodesta 2015 erityisalueena opetuksen yhteistyö ja projektit, sekä laskentatoimen professorina Hankenilla vuodesta 2013. Sitä ennen hän on työskennellyt Aalto-yliopiston laskentatoimen professorina, Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston kansainvälisyydestä vastaavana vararehtorina, tutkijana Vaasan yliopistossa sekä vierailevana tutkijana Louisiana State Universityssä Yhdysvalloissa.

Martikainen toimii hallituksen puheenjohtajana Nordic Corporate Governance Networkissa sekä hallituksen jäsenenä Stiftelsen Svenska Handelshögskolanissa. Muita tärkeimpiä tämänhetkisiä luottamustoimia ovat hallitusjäsenyys ACRN Oxford academic research networkissä sekä Multinational Finance Societyssä. Lisäksi Martikainen toimii työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) alaisen yritystukitutkimusjaoston jäsenenä.

Minna Martikainen väitteli kauppatieteiden tohtoriksi Vaasan yliopistosta vuonna 1998. Hänen tutkimustyönsä on keskittynyt yritysten kannattavuuteen ja kasvuun erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, hyvään hallinnointiin, omistusrakenteisiin, sisäpiirikauppoihin ja yrityksen arvonmääritykseen.

– Tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus ovat yhä keskeisimpiä yliopistojen menestystekijöitä. Vaasan yliopisto haluaa asemoitua kansainvälisesti menestyväksi ja vaikuttavaksi tiedeyliopistoksi, ja panostamme vahvasti tutkimukseen ja tutkijakoulutuksen kehittämiseen. Minna Martikaisesta saamme erinomaisen vahvistuksen yliopistossamme tehdyn tutkimuksen laadun, määrän ja vaikuttavuuden kehittämiseen. Hänellä on vahvat näytöt akateemisesta johtamisesta ja kansainvälisyydestä, sekä kokemusta ja näkemystä yhteistyön rakentamisesta yliopistoyhteisössä ja sen ulkopuolella. Toivotamme Minnan lämpimästi tervetulleeksi, kertoo rehtori Jari Kuusisto.

– Odotan innolla uutta tehtävääni. Vaasan yliopistossa on tapahtunut paljon viime vuosina, ja näen siinä paljon kehityspotentiaalia. Vaasan yliopisto on alueellisesti vahva yksikkö, jonka perusta on vahvassa kunnossa ja kansainvälinen potentiaali suuri. Näkyvyyden lisäämiseksi on kuitenkin tehtävä suunnitelmallista ja pitkäjänteistä yhteistyötä sekä alueellisten, kansallisten sekä erityisesti kansainvälisten yhteistyökumppanien kanssa. Kansainvälisen näkyvyyden kautta ja vahvuutensa kansainvälisillä tutkimusmarkkinoilla osoittaen Vaasan yliopisto voi merkittävästi lisätä vaikuttavuuttaan ja sitä kautta myös vahvistua, linjaa Minna Martikainen.

– Pohjanmaan ainutlaatuinen yritysympäristö on jo liiketoiminnassa vahva promoottori, ja sitä se voi olla myös tieteessä. Menestys rakentuu aina yhteistyölle, joten se on myös oman johtajuuteni ytimessä. Yhdessä voimme tunnistaa ja kehittää parhaita puoliamme, ja saavuttaa tavoitteemme. Sekä yliopistolla että alueella kokonaisuudessaan on erinomaiset edellytykset ottaa entistä suurempi kansallinen ja kansainvälinen rooli, Martikainen sanoo.

Lisätietoja:

Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto, p. 029 449 8291