Merja Thölix avoimen yliopiston vuoden aikuisopiskelija

Vaasan yliopiston avoin yliopisto on valinnut vuoden 2012 aikuisopiskelijakseen vaasalaisen Merja Thölixin. Hän aloitti sosiaali- ja terveyshallintotieteen opinnot avoimessa yliopistossa vuonna 2010. Samanaikaisesti hän aloitti työn lähihoitajien kouluttajana Vaasan aikuiskoulutuskeskuksessa. Tätä ennen Thölix toimi yli kymmenen vuotta sairaanhoitajana.

– Halu opiskelun aloittamiseen aikuisiällä lähti omasta itsestäni. Olen kyllä miettinyt, olisiko minusta siihen. Aiemmin ei kuitenkaan ollut syytä toteuttaa ajatusta, kunnes kaksi vuotta sitten päätin uuden työpaikan myötä hankkia pätevyyden ja sen myötä konkreettisen todisteen koulutuksestani. En olisi lapsena ikinä uskonut, että jonain päivänä voisin opiskella yliopistossa.

Thölix on suorittanut avoimessa yliopistossa lähes kaikki hallintotieteiden kandidaatin tutkintoon kuuluvat opinnot ja on jo aloittanut kandidaatintyön tekemisen Vaasan palvelusetelitoimintaan liittyen. Työnantaja suhtautuu Thölixin opiskeluun kannustavasti.

– Työilmapiiri on meillä todella hyvä ja koulutusmyönteinen. Erilaisia koulutuksia on koko ajan tarjolla jopa niin paljon, että joskus joutuu kieltäytymään.

Elämänkokemus auttaa opiskelussa

Thölix on suunnitellut opintojaan aktiivisesti ja selvittänyt opiskelumahdollisuuksiaan oma-aloitteisesti. Avoimen yliopiston opinto-ohjauksen hän kokee tarpeellisena ja hyvänä palveluna.

– Vaikka aluksi selvitinkin opiskeluun liittyviä asioita itsenäisesti, olen saanut avoimen yliopiston opinto-ohjaajalta hyviä neuvoja ja ohjausta. Auttaa kun tietää, että on joku, jolta voi kysyä tyhmiäkin.

Merja on ollut tyytyväinen sosiaali- ja terveyshallintotieteen opintojen sisältöihin sekä opetukseen.

– Opinnot seuraavat nykypäivää eivätkä ole pelkästään tylsiä luentoja. Olen saanut kaiken haluamani tiedon ja enemmän kuin odotinkaan. Missään vaiheessa opinnot eivät ole muuttuneet pakkopullaksi, ja jopa kielten opinnotkin sujuvat. Ryhmähenki on ollut niin hyvä, että pelkästään jo muiden opiskelutovereiden näkeminen saa tulemaan iloisella mielellä luennoille.

Aikuisopiskelijana oleminen on avartanut Thölixin näkemystä aikuisemmalla iällä opiskelemisen hyödyistä.

– Koen, että minulla on elämänkokemuksen myötä paremmat valmiudet omaksua tietoa kuin vasta yliopistoon tulleella nuorella. Tiedän ja näen jo konkreettisesti, mihin opiskeltua tietoa tarvitaan. Tämä on ollut mahtava huomata, sillä muistan vielä, miten sekavalta moni asia tuntui kun olin itse parikymppinen.

– Olen huomannut, että aikuisopiskelijat ottavat opiskelun tosissaan ja käyttävät oppimaansa työelämässä hyväkseen. Olen myös saanut opiskelun kautta uusia kontakteja työelämään.

Tutkinto-opiskelijaksi avoimen yliopiston kautta

Ensi keväänä Thölix aikoo hakeutua yliopiston tutkinto-opiskelijaksi avoimen yliopiston väylän kautta. Kysymykseen siitä, miten korkealle opinnoissaan hän aikoo tähdätä, vastaa Thölix pelottomasti:

– Vaikka kohti tohtorin tutkintoa! Ellei sitten tule voimat tai jokin muu este eteen. Mikä ettei, kun kerran tälle tielle lähdettiin.

Thölix kannustaa muita aikuisiällä opiskelua miettiviä hyödyntämään rohkeasti opiskelun tarjoamia mahdollisuuksia.

– Ihminen pystyy enempään kuin itse tietääkään. Kannattaa tähdätä hiukan korkeammalle, kuin mihin itse uskoo pystyvänsä. Rohkeasti vain mukaan! Älyä voi paikata vaivannäöllä, ja jos jokin tuntuu vaikealta, niin se vaatii ainoastaan hiukan enemmän työtä. On mahtavaa katsoa suorittamiaan kursseja opintosuoritusotteelta ja samalla miettiä pystyvänsä vielä tuplaamaan kurssien määrän.

Merja Thölix palkittiin kauppakeskus Rewell Centerissä lauantaina 22.9. Aikuisopiskelijan päivä -tapahtumassa, jossa myös muut Vaasan aikuiskouluttajat palkitsivat ansioituneita opiskelijoitaan.