Merenkurkun oma satelliitti voitti ilmaisen laukaisun kiertoradalle

Image
Berliinissä viime viikolla järjestetyssä kansainvälisessä piensatelliittikonferenssissa palkittiin kymmenen Microlauncher Payload Competition -kilpailuun osallistunutta piensatelliitin suunnittelijaa satelliitin ilmaisella laukaisulla avaruuteen. Yksi ilmaisen matkan kiertoradalle voittaneista satelliiteista on Merenkurkun oma KvarkenSat-piensatelliitti.

Merenkurkun yli ulottuneessa KvarkenSpaceEco-hankkeessa kehitetty KvarkenSat-satelliitti laukaistaan kiertoradalleen avaruuteen Isar Aerospace Technologiesin Spectrum-pienraketin toisella lennolla, joka on suunniteltu tapahtuvaksi vuonna 2023 tai 2024.

– On hienoa, että KvarkenSat pääsee Spectrumin vapaamatkustajaksi eikä meidän tarvitse maksaa laukaisukustannuksia. Merkittävämpää on kuitenkin se, että hankkeessamme suunniteltu satelliitti on noteerattu satojen kilpailuun osallistuneiden eurooppalaissatelliittien joukosta palkinnon arvoiseksi, toteaa hiljattain päättyneen KvarkenSpaceEco-hankkeen projektipäällikkö Kendall Rutledge Vaasan yliopistosta.

Vaikka hanke on päättynyt, KvarkenSat-piensatelliitin rakentaminen ja testaukset jatkuvat Luulajan teknillisessä yliopistossa ja Ruotsin avaruusfysiikan instituutissa Kiirunassa. Satelliitin valmistumisaikataulu sopii hyvin yhteen Spectrum-raketin toisen lennon suunniteltuun aikatauluun.

Vaasan yliopistossa laboratorioinsinöörinä työskentelevä ja väitöstutkimusta tekevä Jaakko Yliaho oli mukana Berliinin piensatelliittikonferenssissa ja vastaanotti palkinnon satelliitin tulevan omistajan eli Vaasan yliopiston puolesta.

– Ilmainen laukaisumahdollisuus on hieno asia, ja oli myös mielenkiintoista keskustella muiden kilpailussa palkittujen satelliittirakentajien kanssa.

Valintakriteereinä teknologian edistyksellisyys ja uusien teknologioiden testaus

Ilmaiseen laukaisuun oikeuttavat palkinnot ovat osa Saksan avaruusjärjestön Microlauncher Competition -ohjelmaa, jonka tavoitteena on edistää eurooppalaisen avaruustoiminnan kaupallistamista ja parantaa alan yritysten ja tutkimuslaitosten kilpailukykyä. Ohjelman aikana kaksi saksalaisyritystä, Isar Aerospace Technologies ja Rocket Factory Augsburg, ovat kehittäneet pienikokoisia kantoraketteja, joilla kuljetetaan piensatelliitteja avaruuteen. Molempien yritysten kaksi ensimmäistä lentoa täyttyvät Saksan avaruusjärjestön valitsemista piensatelliiteista, jotka ovat eurooppalaisten tutkimuslaitosten ja pienyritysten suunnittelemia.

Ilmaiselle lennolle pääsevien satelliittien valintakriteereinä ovat satelliitin hyötykuorman eli satelliittiin pakattavan teknologian edistyksellisyys ja uusien teknologioiden testaaminen. Saksan liittotasavallan avaruusstrategiaa toteuttava Saksan avaruusjärjestö on osa Saksan ilmailun ja avaruuden tutkimuskeskusta (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR).

Uutisen pääkuva: Palkinnot jaettiin Berliinissä piensatelliittikonferenssin yhteydessä. Vaasan yliopiston puolesta palkinnon vastaanotti laboratorioinsinööri, väitöstutkija Jaakko Isoaho (toinen vasemmalta). Kuva: DLR

Image
Vaasan yliopiston saama palkintopokaali on näköisversio piensatelliitista.Kuva: Johanna Haveri
Tietolaatikko