Mahdollinen koronavirusaltistuminen Vaasan yliopiston tutorryhmässä

Vaasan yliopisto on saanut Vaasan ylioppilaskunnalta tiedonannon liittyen mahdolliseen koronavirusaltistumiseen tiistaina 1.9.2020 eräässä ylioppilaskunnan tutorryhmässä. Vaasan yliopisto toimii viranomaisten kanssa yhteistyössä mahdollisten tartuntaketjujen selvittämisen tai jatkotoimenpiteiden osalta.

Varotoimenpiteenä yliopistossa toimitaan 9.9.-22.9.2020 välisenä aikana seuraavasti:

• ensimmäisen vuoden kandidaattiopiskelijoiden kaikki opetus on etäopetusta
    • jo aikaisemmin on ilmoitettu, että uusien maisteriopiskelijoiden sekä aiempien vuosikurssien ja jatko-opiskelijoiden kurssit järjestetään syksyllä etäopetuksena
    • VAMK:n tarjoamat kurssit jatkuvat
  • lukusalit ovat kiinni
  • EXAM-tenttitila pysyy auki, käynti Mathildan aulan Tritonian puoleisesta ulko-ovesta
    • 8.9. mennessä tehdyt tenttivaraukset ovat normaalisti 9.9.-22.9.
    • 9.9.-22.9. uusia tenttivarauksia otetaan yhdelle koneelle, joka on käytössä luokan aukioloaikana (ei lauantaisin)
  • ravintola Mathilda siirtyy take away-tarjoiluun (ma-pe klo 11-13), käynti Tritonian puoleisesta ulko-ovesta
  • kirjojen lainaaminen Tritoniasta on edelleen mahdollista.

Lisäksi Vaasan yliopisto on yhdessä Vaasan ylioppilaskunnan kanssa sopinut tulevien viikkojen tutortoiminnasta:

• tutortoiminta jatkuu suunnitellusti 35-50 hengen rykelmissä, joissa kaikki läsnäolijat rekisteröidään
  • tutortapaamiset tapahtuvat ulkona, ei sisätiloissa
  • isot massatapahtumat perutaan tai siirretään
  • tutorryhmä, jossa koronavirusaltistuminen on tapahtunut, ei osallistu toimintaan, ja sen jäsenet on viranomaisten ohjeistuksen mukaan asetettu karanteeniin.

Kampuksemme on meille tärkeä oppimisen ja kohtaamisten paikka. Syksyn aikana haluamme toimia kampuksella mahdollisuuksien mukaan ja yhdessä turvallisuudestamme huolehtien.

Paras tapa ennaltaehkäistä pandemian leviämistä on toimia vastuullisesti ja pitää huolta ohjeistusten noudattamisesta.