Luokkatandem-hankkeelle European Language Label -laatuleima

Opetushallitus on palkinnut vuosittain myönnettävällä European Language Label -kunniamaininnalla Vaasan yliopiston ja Åbo Akademin yhdessä Vaasan kaksikielisen lukiokampuksen kanssa toteuttaman Luokkatandem-hankkeen.

Vasa gymnasiumin ja Vaasan lyseon lukion Luokkatandem – toisen kotimaisen kielen opetuksen tutkimus- ja kehittämishanke on kaksikielinen ja tähtää suomen ja ruotsin opiskelun tehostamiseen. Opiskelijat kohtaavat autenttisessa vuorovaikutuksessa kielellisesti sekoitetuissa opetusryhmissä. Suomen- ja ruotsinkielisillä lukiolaisilla on kaksi yhteistuntia viikossa niin, että ruotsin kielen oppitunneilla suomenkielisillä opiskelijoilla on kaikilla tukena ja mallina ruotsinkielinen opiskelija, jota he vuorostaan auttavat ja tukevat tämän suomen kielen oppitunneilla. Hankkeessa on tieteellisten julkaisujen lisäksi tekeillä opettajille suunnattu käsikirja.

European Language Label -laatuleimoja on jaettu Euroopan unionin jäsenmaissa vuodesta 1998. Suomessa Opetushallitus toteuttaa laatuleimakampanjan vuosittain yhteistyössä Kansainvälisen vaihdon ja yhteistyön keskuksen CIMOn ja Suomen kieltenopettajien liiton SUKOLin kanssa.

Luokkatandem-hanke

European Language Label