Lämpöenergiaa vesistön pohjasta

Minä & tiede -yleisöluento keräsi lähienergiasta ja sen tulevaisuudesta kiinnostuneita Pohjalaisen monitorille torstaina 20.2. Projektitutkijat Anne Mäkiranta ja Raija Koivisto esittelivät lähienergiaan perustuvia lämpöratkaisuja ja pohtivat energiataloudellisesti kestävää tulevaisuutta.
Minä & tiede -luento

– Lähienergialla tarkoitetaan uusiutuvilla energialähteillä paikallisesti ja pienimuotoisesti tuotettua energiaa, Mäkiranta ja Koivisto kertovat.

Uusiutuvia energialähteitä ovat muun muassa aurinkolämpö, maalämpö ja tuulivoima. Tällä hetkellä noin 28 prosenttia koko Suomen energiantuotannosta toteutetaan uusiutuvien energianlähteiden avulla.

Tohtorikoulutettava ja projektitutkija DESY – Lähienergia -hankkeessa työskentelevä Koivisto on kiinnostunut tutkimaan erityisesti energiatalouden kestävyyttä ja energiasaneerausta.

– Ilmastonmuutoksella tarkoitetaan nykyistä ihmisen toiminnasta johtuvaa, ilmakehän lisääntyvästä kasvihuonekaasupitoisuudesta aiheutuvaa globaalia ilmaston lämpenemistä, Koivisto kertoo.

– Ilmastonmuutos on aikakautemme vakavin ympäristöuhka, ja nykytiedon valossa sen täydellinen pysäyttäminen on mahdotonta.

Projektitutkijana geoenergiahankkeessa toimiva Mäkiranta esitteli Suvilahden asuntomessualueen sedimenttilämpöön perustuvan lämmitysratkaisun. Geoenergia sisältää geotermisen (maan sisältä saatavan) energian lisäksi auringon säteilyn vaikutuksesta maan pintaosiin varautuneen lämpöenergian eli maalämmön.

– Sedimenttilämpö on vesistön pohjan alapuolisiin kerroksiin varastoitunutta lämpöenergiaa, jolla lämmitetään asuntomessualueen 42 pientaloa. Järjestelmää käytetään  kesäaikana myös asuntojen viilennykseen, kertoo Mäkiranta.

Sitran kyselytutkimuksen mukaan jopa neljännes suomalaisista asunnonomistajista pohtii energiaremontin toteuttamista seuraavan kahden vuoden aikana.

– Aurinkopaneelit, pelletit, lämpöpumput, älytaloautomaatio, eristeet, termoikkunat ja ledit ovat kuluttajia kiinnostavia ratkaisuja, kertovat Koivisto ja Mäkiranta.

– Muutos fossiilisesta energiataloudesta kestävään, uusiutuvaan energiantuotantoon vaatii kuitenkin aikaa. Kokeilujen ja pilottien kautta löydetään ne parhaat ratkaisut.

Lue lisää Minä & tiede -luennoista