Laadukas ja ajanmukainen koulutus luo mahdollisuuksia tulevaisuuteen - Vaasan yliopiston maisteriohjelmat hakijoiden suosiossa

Yhteishaku-2023
Vaasan yliopistoon tuli tänään 30. maaliskuuta päättyneessä korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa lähes 7700 hakemusta.

Maisteriohjelmien suosio jatkuu edelleen. Maisteriohjelmiin tuli hakemuksia 1840, mikä on lähes 15,7 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Suosituin hakukohde oli henkilöstöjohtamisen maisteriohjelma, johon tuli 442 hakemusta. Aloituspaikkoja suomenkielisissä maisteriohjelmissa on yhteensä 190.

Kandidaattiohjelmiin tuli hakemuksia 5789, mikä on noin 2,3 prosenttia vähemmän viime vuoteen verrattuna. Kandidaattiohjelmista hakijoita kiinnosti eniten kauppatieteiden kandidaattiohjelma, johon tuli hakemuksia yhteensä 3637. Aloituspaikkoja kandidaattiohjelmissa on yhteensä 632.

- Maisteriohjelmiemme suosio kertoo laadukkaan ja ajanmukaisen koulutuksen merkityksestä. Ohjelmamme vastaavat siihen kysyntään, joka yliopistokoulutukseen hakevilla on ja haluamme kehittää koulutustamme yhdessä opiskelijoidemme kanssa. Koulutus on tärkeä sijoitus tulevaisuuteen, se tarjoaa työkaluja niin henkilökohtaisten unelmien kuin suurten yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisuun, toteaa Vaasan yliopiston opetuksesta vastaava vararehtori Jyrki Vuorinen.

Yhteishaun kanssa samaan aikaan oli myös haku avoimen yliopiston opintojen perusteella. Hakemuksia tutkinto-opiskelijaksi tuli avoimen yliopiston väylän kautta 126.

Valintakokeet järjestetään touko-kesäkuussa

Valintakokeet kandidaattiohjelmiin järjestetään touko-kesäkuussa. Kaikkiin hakukohteisiin hyväksytään opiskelijoita myös todistusvalinnassa. Kandidaattiohjelmien aloituspaikoista 70 prosenttia on varattu ensikertalaisille hakijoille. Ylioppilastutkinnon perusteella todistusvalinnassa hyväksyttävät saavat tiedon valinnasta 29.5. mennessä. Muut opiskelijavalinnan tulokset ilmoitetaan viimeistään 7.7.

Lisätietoja:
vararehtori Jyrki Vuorinen, p. 029 449 8784, jyrki.vuorinen@uwasa.fi