Kunniatohtorit odottavat promootiota innostunein mielin

Vaasan yliopisto nimittää 50-vuotisjuhlavuotensa tohtoripromootiossa kunniatohtoreiksi yhdeksän henkilöä tieteellisistä tai yhteiskunnallisista ansioistaan. Kolme heistä eli Timo Ritakallio, Vesa Laisi ja Leena Niemistö kertoivat ajatuksiaan ennen perjantain promootioaktia.
Kuvassa vasemmalta oikealle kunniatohtorit Timo Ritakallio, Leena Niemistö ja Vesa Laisi.

Vaasan yliopiston kauppatieteiden kunniatohtorin arvon saava tekniikan tohtori, oikeustieteen maisteri ja MBA Timo Ritakallio toimii OP Ryhmän pääjohtajana. Yliopisto antaa tunnustusta hänen merkittävälle toiminnalleen finanssialalla ja talouselämässä.

– Pidän tulevaa nimitystä Vaasan yliopiston kunniatohtoriksi hienona kunnianosoituksena. Tohtoriksi väittelee moni, mutta kunniatohtoriksi nimitetään vain harva. Erityisesti minua viehättää se, että kunniatohtorin arvo on kauppatieteistä. Se kytkeytyy niin vahvasti siihen, mitä olen todellisuudessa koko työurani tehnyt - eli ollut olen ollut rahoituksen ja liike-elämän palveluksessa, sanoo Ritakallio.

"Alueen vahva kehittyminen ei olisi ollut mahdollista ilman yliopistoa"

Kauppatieteen maisteri ja diplomi-insinööri Vesa Laisi on tanskalaiseen Danfoss-konserniin kuuluvan Danfoss Drivesin johtaja ja Danfossin johtoryhmän jäsen. Hän toimi Danfossiin vuonna 2015 yhdistyneen pörssiyhtiö Vaconin toimitusjohtajana 15 vuoden ajan.

Laisi vihitään Vaasan yliopiston tekniikan kunniatohtoriksi. Hänen mukaansa tuntuu hienolta saada kunniatohtorin arvonimi juuri Vaasan yliopistolta.

– Vaasa on minulle henkilökohtaisesti tärkeä, koska olen saanut seurata vuosien varrella alueen vahvaa kehittymistä ja kasvamista, ja olla mukana tekemässä työtä sen eteen. Koen kuitenkin, että ilman Vaasan yliopiston panosta kaikki tämä kehitys ei olisi ollut mahdollista, Laisi toteaa.

Yliopisto antaa tunnustusta Vesa Laisin pitkäaikaiselle ja menestyksekkäälle uralle sähkö- ja automaatiotekniikan alalla.  Laisi on kehittänyt alan liiketoimintaa eri yrityksissä niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Taajuusmuuttajia ja inverttereitä valmistava Vacon, sittemmin Danfoss Drives, on yksi Vaasan energiaklusterin menestystarinoista.

Lääketieteen tohtori Leena Niemistö saa Vaasan yliopiston hallintotieteiden kunniatohtorin arvon. Niemistö on hallitusammattilainen, joka vaikuttaa muun muassa Elisan, Stockmannin, Raision ja Dextran ostaneen Pihlajalinnan hallituksissa. Tämän lisäksi hän on sijoittaja ja bisnesenkeli, joka on mukana monen kasvuyrityksen hallitustoiminnassa. Yliopisto antaa tunnustusta Niemistön laajalle toiminnalle suomalaisen terveysalan ja elinkeinoelämän vaikuttajana.

– Vaatimukset sosiaali- ja terveyspalveluiden johtamiselle ovat kasvaneet ja monipuolistuneet. Johtajalta edellytetään ennen kaikkea näkemyksellisyyttä, yhteistyötaitoja ja kykyä johtaa moniammatillisia tiimejä. Häneltä odotetaan myös kykyä ja halua digitalisaation ja uusien teknologioiden hyödyntämiseen ja toimintaympäristön ja -mallien jatkuvaan kehittämiseen. Johtajalta odotetaan innostavaa, sparraavaa ja kannustavaa johtamisotetta. Patruunajohtamisella ei päästä pitkälle, sillä saa innostuneet ja parhaat työntekijät lähtemään”, sanoo lääkäriyhtiö Dextran kehittäjänä ja entisenä omistajana sekä toimitusjohtajana tunnettu Niemistö.

Niemistö kertoo ottavansa kunniatohtorin arvon iloisin ja nöyrin mielin vastaan. Tuleva kunniatohtori myös odottaa promootiojuhlallisuuksia innostuneesti.

– Tämä on ensimmäinen kerta, kun osallistun promootioon. En aikoinaan päässyt osallistumaan omaan promootiooni lääketieteen tohtorina.”

”Yliopistojen ja yritysten yhteistyötä tulisi edelleen lisätä”

Promootiossa yliopisto vihkii väitelleitä tohtoreita tiedeyhteisön täysivaltaisiksi jäseniksi. Timo Ritakallion mukaan tieteellä ja yliopistotutkimuksella on tänä päivänä hyvin merkittävä rooli.

Tutkimuksen tarvetta yhteiskunnassa korostaa hänen mukaansa se, että elämme isojen megatrendien kuten globalisaation, digitalisaation, urbanisaation ja ilmastonmuutoksen aikaa.

Yritysten ja yliopistojen yhteistyötä pitäisi Ritakallion mielestä edelleen aktiivisesti lisätä.

– Yliopistot ovat tulleet lähemmäksi yrityksiä ja muita yhteiskunnan organisaatioita. Se on koko kansantaloutemme kilpailukyvyn kannalta hyvä asia.  Yhteistyön tiivistämisessä on olennaista, että yliopistossa osataan lähestyä sitä monitieteisesti. Jos katsotaan vaikka OP Ryhmän näkövinkkelistä, niin vaikka rahoitus on meille hyvin tärkeä ala, niin sitä ovat myös johtaminen ja corporate governance, teknologia ja taloustiede. Meille on esimerkiksi tärkeä ymmärtää, miten väestön ikääntyminen tulee vaikuttamaan toimintaympäristöömme.

Ritakallio kertoo olevansa huolestunut siitä, että koulutukseen liittyviä panostuksia on leikattu Suomessa.

– Suomen tyyppisen maan menestys perustuu korkean tason osaamiseen. Koulutukseen ja erityisesti korkea-asteen koulutukseen pitäisi mieluummin satsata lisää, eikä enää leikata. Tämä pitäisi nostaa vaalikeskustelujen puheenaiheeksi, hän sanoo.

Vaasan yliopiston kunniatohtoreiksi nimitetään Laisin, Niemistön ja Ritakallion lisäksi myös Aarhusin yliopiston professori Jan Engberg, Birminghamin yliopiston professori Pervez Ghauri, MIT:n professori Eric von Hippel, Arupin energiakonsultointitoiminnan apulaisjohtaja Clare Lavelle, George Washingtonin yliopiston professori Annamaria Lusardi sekä Bruker Opticsin lähi-infrapunaspektroskopia- eli NIR-liiketoiminnan kehittämisestä vastaava johtaja Sirinnapa (Mui) Saranwong.

Teksti: Riikka Kalmi, Vaasan yliopisto