Korkeakoulujen yhteistyö näkyi ja kuului Vaasa Campus Festivaleilla

Uusi lukuvuosi käynnistyi torilla äänekkäästi, kun Vaasan yliopisto, Vaasan ammattikorkeakoulu, Yrkeshögskolan Novia, Hanken, Åbo Akademi ja Helsingin yliopiston oikeustieteellinen koulutus ylioppilas- ja opiskelijakuntineen järjestivät Vaasa Campus Festival -tapahtuman. Illan aikana torilla esiintyi joukko niin kotimaisia kuin ulkomaisia artisteja.
Festivaalien pääesiintyjänä nähtiin saksalainen ItaloBrothers. Kuva: Satu Aaltonen
Tekniikan opiskelijat Jenni Lehtinen (vas.), Sini Pelkonen ja Ronja Tarvainen olivat tulleet tapaamaan tuttuja ja pitämään hauskaa. Kuva: Satu Aaltonen
Opiskelijat lahjoittivat omat haalarit kaupunginjohtaja Tomas Häyrylle. Kuva: Anssi Turunen
Musiikin lisäksi tarjolla oli muutakin hauskaa ajanvietettä. Kuva: Satu Aaltonen

Pitkä jono juhlijoita kiemurteli torin laitamille saakka jo porttien avautuessa neljältä iltapäivällä. Aamupäivän sateet olivat väistyneet kuin tilauksesta ja aurinko alkoi paistaa ensimmäisen esiintyjän noustessa lavalle. Festivaali-illan avasi korkeakouluopiskelijoista koostuva Wehreä. Seuraavaksi esiintyi ruotsinkielinen bilebändi Bastupojkarna ja sitten Mouhous, jotka viimeistään saivat festivaalivieraat liikkumaan menevän musiikin tahdissa ja laulamaan mukana. Tunnelman ylläpitämisestä esiintyjien välillä vastasi DJ Okki.

Päivän taituttua hämärtyväksi illaksi lavalle nousi odotettu pääesiintyjä, saksalainen dance-yhtye ItaloBrothers. Lavan edessä kuhisi jo ennen esityksen alkamista. Näyttävä valoshow ja konemusiikki kaikille tuttuine rytmeineen kaikuivat pitkälle syyskuun iltaan.

Festivaalin tekeminen oli yhteisponnistus

Vaasa on yksi Suomen suurimpia opiskelijakaupunkeja. Se ei jäänyt epäselväksi kenellekään festivaalialueella, sillä eriväristen haalareiden kirjo paljasti juhlijoita tulleen kaikista Vaasan korkeakouluista. Korkeakoulutus on kaupungin tunnettuuden ja vetovoiman keskeinen edistäjä.

Festivaalin järjestäminen oli kaikkien Vaasan korkeakoulujen yhteisponnistus, jolla haluttiin luoda yhteisöllisyyttä. Ensimmäisen esiintyjän jälkeen kaupunginjohtaja Tomas Häyry piti puheen ja toivotti juhlaväen tervetulleeksi tapahtumaan. Ylioppilas- ja opiskelijakuntien edustajat luovuttivat puheen päätteeksi kaupunginjohtajalle värikkäät haalarit, jotka oli koottu eri ylioppilas- ja opiskelijakuntien haalarien osista.

”Toisiinsa kiinnitetyt haalarin osat kuvaavat sitoutumista niiden antajaan. Toivomme, että käytät näitä aina vieraillessasi kampuksilla ja opiskelijatapahtumissa”, sanoivat opiskelijajärjestöjen edustajat saatesanoiksi lahjaa antaessaan.

Vaasa Campus Festival järjestettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa. Silloin lukuvuoden starttina toimivaa musiikkitapahtumaa juhlittiin Vaasan yliopiston kampusrannassa. Tänä vuonna festivaali siirrettiin torille, jonne viime vuoden tapaan opiskelijoiden ja henkilökunnan lisäksi olivat tervetulleita kaikki kaupunkilaiset.

Teksti: Tiia Alkkiomäki
Kuvat: Satu Aaltonen ja Anssi Turunen