Kolme ystävystä avoimen yliopiston vuoden aikuisopiskelijoiksi

Vaasan yliopiston avoin yliopisto on valinnut tänä vuonna aikuisopiskelijakseen poikkeuksellisesti kolme henkilöä. Riitta Peltoniemi, Jaana Salonen ja Mirja Mäkinen asettivat tavoitteekseen laskentatoimen ja rahoituksen maisteriksi valmistumisen.
Mirja Mäkinen, Riitta Peltoniemi ja Jaana Salonen palkittiin vaasan yliopiston avoimen yliopiston vuoden aikuisopiskelijoiksi.

TE-toimiston kurssilla tutustuneet ja ystävystyneet naiset päättivät lähteä suorittamaan yliopisto-opintoja avoimeen yliopistoon. Tämän mahdollisti TE-toimiston heille myöntämä omaehtoisen opiskelun työttömyysetuus. Ensimmäisenä kolmikosta opinnot avoimessa yliopistossa aloitti Riitta Peltoniemi syksyllä 2013. Myönteisten opiskelukokemusten innoittamana hän houkutteli pian mukaan myös ystävänsä Mirja Mäkisen ja Jaana Salosen.

Kiinnostavilta tuntuvat opinnot imaisivat tehokkaasti mukaansa ja pian ystävyksillä olikin jo aikataulut täynnä opintoja laskentatoimesta johtamiseen.
- Aluksi pohdin, selviänkö kursseista. Riitta ja Mirja saivat kuitenkin vakuutettua myös minut mukaan opiskelemaan, Jaana Salonen toteaa.
- Tällä hetkellä Jaana onkin meistä innokkain ja jäänyt kunnolla opiskeluun koukkuun, lisäävät Peltoniemi ja Mäkinen.

Yhteistyöllä antoisampaa opiskelua

Vuoden aikuisopiskelijan valintakriteereissä painottui tänä vuonna yhteistyön merkitys opintojen menestyksekkäälle suorittamiselle. Naiset kokevat ystävyytensä ehdottomana vahvuutena opiskelua ajatellen.
- Olemme kaikki kolme erilaisia ja meillä kaikilla on omat vahvuutemme. Yksi on hyvä puhumaan, toinen hallitsee kirjoittamisen ja kolmas tulee perässä korjaten virheet, Mäkinen toteaa leikkisästi.
- Jos meistä joku ei ehdi luennolle, kertovat toiset mitä tunneilla on käsitelty, lisää Peltoniemi.

Kolmikosta välittyy vankka päämäärätietoisuus sekä aikuisemmalla iällä opiskelun mukanaan tuoma rauhallisuus.
- Opiskelu aikuisemmalla iällä on vapaaehtoisempaa. Myöskään paineita ei ole samalla tavalla kuin ehkä juuri yliopiston aloittaneilla nuorilla. Lisäksi kokemus tuo mukanaan uusia näkökulmia opiskeluun, Salonen kertoo.

Tärkeintä tieto ja sen omaksuminen

Kysyttäessä tavoittelevatko ystävykset korkeimpia arvosanoja, ovat naiset yhtä mieltä:
- Ei ole katastrofi, jos tulee huonompi numero. Tärkeintä on tieto ja sen omaksuminen, kiteyttää Salonen.

Vaikeinta opiskelussa on ollut Peltoniemen mukaan ajan puute.
- Koska olen tällä hetkellä töissä, tuntuu siltä ettei aikaa riitä opiskeluun niin paljon kuin haluaisi.

Kolmikolla opiskeluajasta kilpailevat myös perheet, jotka kannustavat naisia opintojen suorittamisessa.
- Hetkinä, jolloin tuntuu ettei opiskelu suju, on tärkeää että on joku läheinen ohjaamassa ajatukset muualle, Mäkinen sanoo.

Osaamisen vahvistamista avoimessa yliopistossa

Naiset suosittelevat aikuisopiskelua kaikille. Myös työttömien omaehtoisen opiskelun mukanaan tuomat mahdollisuudet saavat kiitosta.
- On tärkeää, että työttömät tietävät mahdollisuutensa esimerkiksi juuri avoimen yliopiston opintoihin. Olemme itse olleet todella kiitollisia tästä mahdollisuudesta, toteavavat naiset yhteen ääneen.

Peltoniemi, Salonen ja Mäkinen palkittiin Knowhow-messuilla keskiviikkona 18.11. Tilaisuudessa myös muut Vaasan aikuiskouluttajat palkitsivat ansioituneita opiskelijoitaan.

Vaasan yliopiston avoin yliopisto onnittelee!