Kokonaisturvallisuuden koulutusohjelma käynnistyy – ensimmäinen moduuli keväällä 2023

Image
Vaasan yliopistossa käynnistyy ainutlaatuinen kokonaisturvallisuuteen liittyvä koulutusohjelma, joka kokoaa yhteen alan tutkimusta ja koulutusta. Ensimmäiset kurssit käynnistyvät kevään 2023 aikana.

Jokaiselle Vaasan yliopiston opiskelijalla on mahdollisuus perehtyä opinnoissaan kokonaisturvallisuuden perusteisiin. Päätavoitteena on, että Vaasan yliopistosta valmistuu eri alojen asiantuntijoita ja johtajia, joilla on monipuolista osaamista kokonaisturvallisuudesta ja siihen liittyvistä tekijöistä.

Uusi koulutusmoduuli sisältää aiheeseen liittyviä kursseja ja perehdyttää kokonaisturvallisuuteen kandidaattitason opinnoissa. Tarkoituksena on rakentaa kokonaisuus, jossa Vaasan yliopistolla on koulutuksen järjestäjän ja kansallisen koordinoijan rooli. Vaasan yliopiston monitieteellinen lähestymistapa ja koulutuksen eri sisällöt sopivat hyvin kokonaisturvallisuuden tematiikkaan.

Syksyn 2024 aikana käynnistyy kokonaisturvallisuuteen liittyvä maisteritasoinen suuntautumisvaihtoehto, jonka sisältöä kehitetään parhaillaan.

Turvallisuuteen liittyvälle koulutusohjelmalle on kasvava kansallinen ja kansainvälinen tarve. Yritysmaailmaan ja julkishallintoon tarvitaan johtoa ja asiantuntijoita, joilla on koulutusta ja kokonaisvaltaista ymmärrystä turvallisuudesta ja siihen liittyvistä ilmiöistä.

”Tavoitteena on, että opiskelija voi hakeutua opiskelemaan tietyn alan tutkintoa ja valita kokonaisturvallisuuden erikoistumisalueeksi. Lopputuloksena valmistuu diplomi-insinöörejä ja johtajia, joilla on osaamista ja laaja näkemys kokonaisturvallisuudesta. Näin vahvistamme yliopiston profiilia. Teemme sen tarjoamalla tutkimukseen pohjautuvaa koulutusta kokonaisturvallisuudesta eri alojen konteksteissa”, rehtori Jari Kuusisto kiteyttää.