Kansainvälisten opiskelijoiden työharjoitteluohjelma avaa ovia Pohjanmaan yrityksiin

Vaasan korkeakoulukonsortio on toteuttanut kuluvana lukuvuonna harjoitteluohjelman, jossa tarjotaan kansainvälisille opiskelijoille työharjoittelupaikkoja 1–3 kuukaudeksi. Tavoitteena on työllistää opiskelijoita Pohjanmaan kolmen maakunnan alueelle.
Kuvassa Francesca Cucinotta ja Jonathan Paquet.

– Tavoitteena on saada korkeakoulusta valmistunut kansainvälinen osaaja jäämään Suomeen ja etenkin tänne Vaasan seudulle, Vaasan yliopistossa itsekin maisterin tutkintoa suorittava projektipäällikkö Jonathan Paquet kertoo.

– Opiskelijat haluavat jäädä Suomeen valmistumisensa jälkeenkin. Työpaikan löytäminen voi olla kuitenkin vaikeaa. Tämän hankkeen kautta opiskelijalle avautuu ainakin yksi ovi.

– Tähän mennessä harjoittelupaikan on saanut 18 opiskelijaa. Harjoittelupaikat ovat usein pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, joissa on joustavasti mahdollisuus järjestää pienempiä projekteja.

Kansainvälistä liiketoimintaa opiskeleva Maria Nilova on työskennellyt tuotesuunnitteluun erikoistuneessa Delektressä maaliskuun alusta alkaen.

– Parasta on ollut se, että voin soveltaa oppimaani käytäntöön ja saman tien nähdä myös tuloksia, Venäjältä kotoisin oleva Nilova kertoo. Työnantajan antama vastuu ja luottamus taitoihin ovat Nilovalle tärkeitä.

Yritysten antama palaute harjoittelijoista onkin ollut kiittävää.

– Yritykset ovat olleet positiivisesti yllättyneitä siitä, miten taitavia opiskelijat ovat. Useilla on jo aiempia tutkintoja ja kokemusta työelämästä omasta kotimaastaan sekä erittäin hyvä kielitaito, Paquet kertoo.

Harjoitteluohjelmalle on saatu jatkoa myös ensi lukuvuodelle. Harjoittelupaikkoja kaivataan myös ensi vuodelle.

– Harjoitteluohjelma tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia tutkia uusia markkina-alueita ja kansainvälistyä. On hienoa todeta, että vaasalaiset yritykset vastaavat globaaliin kilpailuun palkkaamalla osaajia, juhlarahahankkeen koordinaattori ja Vaasan yliopiston kansainvälisten asioiden yksikön päällikkö Francesca Cucinotta kertoo.

Hankkeen koordinaattorina toimii Vaasan yliopiston kansainvälisten asioiden yksikkö. Kansainvälisten opiskelijoiden harjoitteluohjelma on osa Vaasan kaupungin rahoittamaa juhlarahahanketta.

Lue lisää hankkeesta: www.vaasahighedu.fi