Juhlaseminaari Mauri Palomäen syntymän 80-vuotispäivänä

Vaasan yliopistoseura ry kunnioitti professori Mauri Palomäen (s. 30.11.1931, k. 21.9.2009) elämäntyötä järjestämällä hänen syntymänsä 80-vuotispäivänä 30.11.2011 juhlaseminaarin. Juhlaseminaarissa muisteltiin Palomäen uraa opettajana, yliopistomiehenä, kulttuurivaikuttajana ja aluekehittäjänä sekä luotiin katsaus aluekehittämisen tulevaisuuden haasteisiin.

Rehtori Perttu Vartiainen Itä-Suomen yliopistosta muisteli Palomäkeä yliopiston kehittäjänä. Palomäki lukeutui keskeisiin vaasalaisiin yliopistovaikuttajiin. Palomäki nimitettiin rehtoriksi 19.3.1970. Hän luotsasi rehtorina 17 vuoden ajan Vaasan yliopiston kehitystä kauppakorkeakoulusta monialaiseksi yliopistoksi.

– Maantieteilijän ja rehtorin rooleja ei voi hänessä erottaa, Vartiainen kertoo. Palomäen visiona oli monialainen yliopisto ja kampusalueen kehittäminen.

Talousmaantieteen professorina Palomäen meriitteihin kuuluvat keskus- ja vaikutusaluetutkimus ja aluesuunnittelu. Monipuolisena tutkijana Palomäki oli kiinnostunut maankohoamisen ilmenemisestä ja syistä. Turun yliopiston emeritus professori Pentti Yli-Jokipii pohti omassa esityksessään Palomäen merkitystä maantieteilijänä.

– Palomäen luennointityyli ja innostus asiaan vaikuttivat siihen, että valitsin myös maantieteen alakseni, Yli-Jokipii kertoo. Palomäki saattaa hyvin olla siteeratuin suomalainen aluetieteilijä.

Tohtorikoulutettava Niklas Lundström käsitteli puheenvuorossaan aluetutkimuksen tulevaisuutta. Lundströmin mukaan aktiivisempi rooli ajankohtaisissa asioissa, kuten kuntauudistuksessa ja maaseudun kehittämisessä on aluetutkijoille näytön paikka.

Vuosi 2011 on yliopistoseuran toiminnan 40. juhlavuosi. Mauri Palomäki lukeutui yliopistoseuran perustajajäseniin ja tukijoihin. Vaasan yliopistoseura ry on yhdistys, joka edistää Vaasan yliopiston ja sen ympäristön välistä yhteistyötä ja tekee yliopiston toimintaa tunnetuksi.