Jätehuollosta kiertotalouteen - Vaasan seudulla tehtiin pioneerityötä

Pekka Peura kuva Riikka Kalmi
Jätehuoltoyhtiön luomisella Vaasan seudulle 80-luvulla luotiin hyvä pohja myöhemmälle kiertotaloussiirtymälle, kertoo tohtori Pekka Peura Vaasan yliopiston energian ja kestävän kehityksen VEBIC-tutkimusalustalta.

Peura on kirjoittanut pohjalaisesta case-tapauksesta tieteellisen artikkelin Waste Management -lehteen yhdessä Suomen Luonnovarakeskuksen tohtorin Olli Voutilaisen ja Turun yliopiston professori Jussi Kantolan kanssa. Artikkelin tuloksia on esitelty hiljattain Research Outreach -julkaisussa.

Vuonna 1984 Vaasan seudulle perustettiin uusi jätehuoltoyhtiö Stormossen. Artikkelissa kuvataan, miten nykyään kuuden eri kunnan yhdessä omistama yhtiö on kehittynyt jätehuoltoyrityksestä kiertotalouden pioneeriksi. Vaikutus esimerkiksi kierrätyksen kehittymiseen omistajakunnissa on ollut suuri. Tutkijoiden mukaan sekä Stormossen ja myöhemmin perustettu Westenergy ovat olleet keskeisiä tekijöitä Suomen pyrkiessä siirtymään kiertotalouteen. Mädätyslaitokselta valmistuu niin biokaasua kuin kompostimultaakin, ja Westenergyn jätteenpolttolaitos jalostaa jätettä sähköksi, kaukolämmöksi ja uusiomateriaaleiksi.

Eniten reaktioita tällä viikolla