Ikääntyvien yliopiston syksyn luentosarja alkaa

Tänä syksynä mukana on useita nimekkäitä oman alansa asiantuntijoita: Antti Tuuri, Alpo Juntunen, Merja Paksuniemi, Aki Ollikainen ja Jorma Höykinpuro. Tervetuloa mukaan.

Syksyn 2014 ikääntyvien yliopiston aiheet keskittyvät erilaisiin sukututkimusta, siirtolaisuutta, nälkävuosia sekä sotalapsia käsitteleviin aihepiireihin.

Tutustu esitteeseen (pdf)

Juuria ja rönsyjä

Luennot

Kaikki luennot pidetään Vaasa-opiston 3. kerroksen Koskimies-salissa 310 (Opistokatu 1, 65100 Vaasa)

ti 7.10.2014 Sukututkimus
KTM, tutkija Jorma Höykinpuro

ti 21.10.2014 Pietariin, Siperiaan ja Amurinmaalle – Siirtolaisuus itään
Dosentti, professori emeritus Alpo Juntunen

ti 4.11.2014 Siirtolaisuus länteen
Kirjailija Antti Tuuri

ti 18.11.2014 Nälkävuodet
Kirjailija, toimittaja Aki Ollikainen

ti 2.12.2014 Lapsuus sota-ajan Lapissa
KT, Yliopistonlehtori Merja Paksuniemi
klo 16.30–18.00

Ilmoittautumiset sähköisellä lomakkeella Vaasan kesäyliopistoon.
Lomake löytyy osoitteesta: www.vaasankesayliopisto.fi

Luentosarjan osallistumismaksu on 30 euroa / luentosarja. Yksittäiselle luennolle osallistuminen maksaa 10 euroa. Maksu laskutetaan. Vaasan yliopiston opiskelijoille luennot ovat maksuttomia (opiskelijakortti mukaan).

Tervetuloa!

Ikääntyvien yliopisto

Ikääntyvien yliopisto on avoimen yliopiston erityismuoto, joka on osa kansallista ja kansainvälistä "kolmannen iän yliopistojen" verkostoa.

Tavoitteena on välittää ikääntyville ajankohtaista tutkimustietoa korkeatasoisten, keskustelua herättävien luentojen, seminaarien ja opintopiirien muodossa. Ikääntyvien yliopisto tarjoaa mahdollisuuden omaehtoiseen yliopistolliseen opiskeluun tähtäämättä muodollisiin arvosanasuorituksiin.

Kuka voi opiskella?

Ikääntyvien yliopiston opetus on avointa kaikille riippumatta pohjakoulutuksesta tai ammattitaustasta. Opiskelu on suunnattu erityisesti ikääntyville, mutta toivomme mukaan kaikkia elinikäisestä oppimisesta ja ajankohtaisesta tiedosta kiinnostuneita henkilöitä.

Mitä opiskellaan?

Vaasan ikääntyvien yliopiston suosituimpana toimintamuotona ovat tietyn teeman ympärille rakennetut luentosarjat, jotka pyritään suunnittelemaan yhdessä opiskelijoiden kanssa. Käsiteltävien aiheiden ja toiminnan lähtökohtana on tieteellisyys.

Luentosarja järjestetään syksyisin ja keväisin. Suunnittelusta ja toiminnan järjestämisestä vastaavat yhdessä Vaasan yliopiston avoin yliopisto, Vaasan kesäyliopisto ja Vaasa-Opisto.

Katso lisätiedot avoimen yliopiston verkkosivuilta.