Hyvinvoinnin edistäminen tiedolla johtamisella

Vaasan yliopistolla järjestetyssä Hyvinvoiva ja terve Pohjanmaa -seminaarissa 16.9. maanantaina aiheena oli hyvinvoinnin edistäminen tiedolla johtamisella. Seminaarin avasi Sosiaali- ja terveysministeriön neuvotteleva virkamies Kari Haavisto, joka kertoi sosiaali- ja terveydenhuollon rakenne- ja rahoitusuudistuksen tilanteesta.

– Tällä hetkellä työryhmän laatima väliraportti on kunnilla lausuntokierroksella. Kunnilla on aikaa antaa lausuntonsa 11.10 mennessä, jonka jälkeen viimeistellään lakiesitys, kertoo Haavisto.

– Sote-uudistuksella halutaan varmistaa laadukkaat ja jokaisen saatavilla olevat palvelut myös tulevaisuudessa.

Tutkittua tietoa päätöksenteon tueksi

Myös sote-uudistuksen tueksi tarvitaan tutkittua ja analysoitua tietoa. Pohjanmaalla käynnistynyt usean organisaation monitieteinen tutkimusohjelma tuottaa käytäntöön hyödynnettävää tietoa. Tutkimusohjelma ylittää rajoja niin kielien kuin tieteenalojenkin välillä.

– Ratkomme hyvinvoinnin, terveyden ja mielenterveyden välisiä kysymyksiä yhdistämällä Pohjanmaan alueen osaamisen tutkimusohjelman alle, sosiaali- ja hallintotieteen professori Pirkko Vartiainen kertoo.

– Otamme kantaa erilaisiin hyvinvointijohtamiseen liittyviin kysymyksiin sekä kansalaisten mahdollisuuksiin osallistua hyvinvointiyhteiskunnan kehittämiseen.

Seminaarin järjesti Pohjanmaan liitto yhteistyössä BoWer-verkoston toimijoiden, Vaasan yliopiston, THL:n, SONet BOTNIA:n sekä Vaasan sairaanhoitopiirin ja sen perusterveydenhuollon yksikön kanssa.