EXAM -uutisia – ajankohtaista sähköisessä tenttimisessä

Kesän aikana asennettu uusi EXAM-tuotantoversio tuo mukanaan toivottuja uusia toimintoja ja jo käytössä olleiden toimintojen parannuksia. Tässä lyhyesti koottuna uudet/tärkeimmät toiminnot, jotka koskettavat opiskelijoita. Tarkemmat ohjeistukset löytyvät yliopiston verkkosivujen EXAM-ohjesivuilta.

Tenttivierailu eli tentin tekeminen toisen korkeakoulun EXAM-tiloissa

Tenttivierailun mahdollistaminen on tuonut pieniä ulkoisia muutoksia EXAM-järjestelmään. Selkein muutos on kirjautumisvaiheen HAKA-kirjautumisvalikko, joka vaaditaan, jotta toisen korkeakoulun opiskelija pääsee meidän tenttitilaan tenttimään. Toinen näkyvä muutos on tenttitilavarauskohdassa näkyvät kaksi eri tilaa, jotka molemmat sijaitsevat Tervahovin D123 -luokassa. Toisessa on 24 konetta ja toisessa yksi kone. Molemmat tilat ovat Vaasan yliopiston opiskelijoiden varattavissa, mutta toisen korkeakoulun opiskelija näkee omassa valikossaan ainoastaan tuon tenttitilan, jossa on yksi kone.

Tenttivierailu ei vaadi opettajalta mitään ylimääräistä, vaan tentin luominen ja arviointi tapahtuvat aivan normaalisti. Opiskelijoilla on suurempi vastuu selvittää kohdekorkeakoulun tenttitila, sen sijainti ja kulkukäytänteet, aukioloajat ja poikkeusaukioloajat sekä tenttikoneilla käytössä olevat ohjelmat. Opiskelijan tulee myös huolehtia kotikorkeakoulun poikkeusaukioloaikojen ajankohdat. Nämä tiedot löytyvät EXAM-ohjesivuilta.

Tenttivierailu-palvelu otetaan käyttöön ma 16. syyskuuta lähtien. Tällä hetkellä tenttiminen on mahdollista seuraavien korkeakoulujen tiloissa: Jyväskylän yliopisto, Turun yliopisto, Tampereen teknillisen yliopiston Hervannan toimipiste, Lapin yliopisto, Itä-Suomen yliopiston Joensuun ja Kuopion kampukset. Syksyn edetessä korkeakouluja on tulossa lisää ja näistä tiedotamme heti pikimmiten.

Valinnaiset aihealueet

Opettajalla on jatkossa mahdollisuus määritellä tenttiin pakollisia ja valinnaisia aihealueita. Esim. tentissä luento-osuuden kysymykset halutaan pakolliseksi kaikille ja kurssikirjallisuus on jaettu kolmeen osioon Kirjapaketti 1, Kirjapaketti 2 ja Kirjapaketti 3. Opiskelija valitsee tentti-ilmoittautumisen yhteydessä haluamansa kirjapaketin, jolloin tenttiin tulee näkyviin kyseisen aihealueen kysymykset.

Sähköiset kypsyysnäytteet

Kypsyysnäytteiden suorittaminen tapahtuu pääsääntöisesti sähköisesti. Kypsyysnäyteprosessi etenee lyhykäisyydessään niin, että opiskelija ilmoittautuu kypsyysnäytteeseen lähettämällä sähköpostilla ilmoittautumiskaavakkeen. Ohjaaja tekee kypsyysnäytteen EXAMssa, jonka jälkeen opiskelija suorittaa sen, ohjaaja arvioi ja lähettää kielentarkastukseen tai suoraan rekisteröitäväksi omaan yksikköön. Kypsyysnäytteistä ohjeet löytyvät EXAM-ohjesivuilta.

Lisätietoja:

Yliopiston verkkosivujen EXAM-ohjesivuilta